Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim Gerektiren Çocuklar I CGP 102 2 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. AYKUT ARSLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ASLAN BAĞCI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Fiziksel engelli çocuklarının nasıl eğitilmesi gerektiği, bu eğitimde dikkat edilmesi gereken noktalar ile fiziksel engelli çocuklar ile ilgili temel bilgileri öğrenmesi, Üstün zekalı çocukların eğitiminin temel anlamda nasıl olması gerektiği, bu tür çocuklarda karşılaşılan problemlerin neler olduğunu öğretmek ve Zihinsel engelli çocuklarını gelişimi ile eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar ve bu tür eğitimlerde yapılması gerekenleri öğretmek amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Fiziksel engelin tanımı, Görsel ve gösteri sanatlarında yetenek,Psikomotor yetenek,Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocukların eğitim ihtiyacı,Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklara sunulan eğitim hizmetleri, ,Zihinsel engelliler için fiziksel çevre, eğitim ortamı ve çevre uyaranlarının düzenlenmesi,Zihinsel engelli çocukların eğitiminin önemi,Zihinsel engelli çocukların gereksinimlerini tanıyabilme,Zihinsel engellilere sağlık ve temizlik ilkelerine uygun olarak öz bakım becerileri kazandırmaya yönelik çalışmalar, Zihinsel engellilerin koordinasyon becerilerini geliştirecek yöntemler,Zihinsel engellilerin koordinasyon becerilerini geliştirecek yöntemler,Çocuğun gelişimini takip etme ve gelişimle ilgili kayıt tutabilme becerisi kazandırmaya yönelik çalışmalar,

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fiziksel engelin tanımını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Bedensel engeli önleme ile Bedensel engeli önlemede erken tanının önemini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Fiziksel engelliler için fiziksel çevre, eğitim ortamı ve çevre uyaranlarının düzenlenmesini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
4 Fiziksel engellilere sağlık ve temizlik ilkelerine uygun olarak öz bakım becerileri kazandırmaya yönelik çalışmaları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
5 Fiziksel engellilerin becerilerini arttıracak materyal ve oyuncak hazırlamasını öğrenir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Ödev,
6 Üstün nitelikli çocukların özelliklerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
7 Yaratıcı yada üretici düşünce yeteneği öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
8 Liderlik yeteneği ve Görsel ve gösteri sanatlarında yetenekkeri öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
9 Psikomotor yetenekleri öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
10 Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocukların eğitim ihtiyacını, sunulan eğitim hizmetlerini, çocuklarda bulunabilecek olumsuz nitelikleri ve çocukların Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
11 Zihinsel engelli çocukların özellikleri ve gereksinimlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
12 Zihinsel engelli çocukların gereksinimlerini tanıyabilmeyi öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
13 Zihinsel engellilere sağlık ve temizlik ilkelerine uygun olarak öz bakım becerileri kazandırmaya yönelik çalışmaları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
14 Zihinsel engellilerle iletişim kurma becerisi kazandırmaya yönelik çalışmaları öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fiziksel engelin tanımı, Bedensel engelli çocuklarda görülen belirtiler, Bedensel engeli önleme, Bedensel engeli önlemede erken tanının önemi [1] Sayfa:9-35
2 Bedensel engelin nedenleri, Fiziksel engelliler için fiziksel çevre, eğitim ortamı ve çevre uyaranlarının düzenlenmesi, Fiziksel engelli çocukların eğitiminin önemi ile Fiziksel engelli çocukların gereksinimlerini tanıyabilme [1] Sayfa:35-54
3 Fiziksel engellilere sağlık ve temizlik ilkelerine uygun olarak öz bakım becerileri kazandırmaya yönelik çalışmalar, Fiziksel engellilerle iletişim kurma becerisi kazandırmaya yönelik çalışmalar [1] Sayfa:54-71
4 Fiziksel engellilerin becerilerini arttıracak materyal ve oyuncak hazırlama, Fiziksel engellilerin zihinsel gelişim becerilerini arttıracak materyal ve oyuncak hazırlama, Fiziksel engellilerin koordinasyon becerilerini geliştirecek yöntemler [1] Sayfa:71-79
5 Üstün nitelikli çocukların özellikleri, Üstün yetenekli çocukların özellikleri, Genel zihinsel yetenek ve Özel akademik yetenek [2] Sayfa:11-42
6 Yaratıcı yada üretici düşünce yeteneği, Liderlik yeteneği ve Görsel ve gösteri sanatlarında yetenek, Psikomotor yetenek [2] Sayfa:42-67
7 Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocukların eğitim ihtiyacı, sunulan eğitim hizmetleri [2] Sayfa:67-84
8 Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocuklarda bulunabilecek olumsuz nitelikler ve Üstün zekalı ve üstün yetenekli çocukların eğitimlerinden sorumlu kişilerde bulunması gereken nitelikler [2] Sayfa:84-101
9 Zihinsel engellilik kavramı ve birden fazla engeli olanların tanımı, gereksinimleri, erken tanı ve engelleme [3] Sayfa:11-37
10 YIL İÇİ SINAV
11 Zihinsel engelliler için fiziksel çevre, eğitim ortamı ve çevre uyaranlarının düzenlenmesi, Zihinsel engelli çocukların eğitiminin önemi, Zihinsel engelli çocukların gereksinimlerini tanıyabilme [3] Sayfa:37-51
12 Zihinsel engellilere sağlık ve temizlik ilkelerine uygun olarak öz bakım becerileri [3] Sayfa:51-78
13 Zihinsel engellilerin zihinsel gelişim becerilerini arttıracak materyal ve oyuncak hazırlama, Zihinsel engellilerin koordinasyon becerilerini geliştirecek yöntemler [3] Sayfa:78-87
14 Çocuğun gelişimini takip etme ve gelişimle ilgili kayıt tutabilme becerisi kazandırmaya yönelik çalışmalar [3] Sayfa:87-97
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar "Özel Eğitime Giriş"(1997)Mehmet Özyürek, Yahya Özsoy,Karatepe Yayınları,Ankara
[2]Üstün Zekalı ve Yetenekli Çocukların Eğitimi(2003)Norma E. Cutts, Nicholas Moseley,Özgür Yayınları,İstanbul
[3]Zeka Geriliği(2005)Süleyman ERİPEK, Kök Yayıncılık,Ankara
(4)ÖzelEğitim Gerektiren Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş (2009), Neriman ARAL, Figen GÜRSOY, Morpa Yayınları, İstanbul
(5) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim (2014),Necate Baykoç, Eğiten Kitap,Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
2 X
3 X
4
5 X
6 X
7
8
9 X
10 X
11
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4