Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kent ve Siyaset MIS 504 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BÜNYAMİN BEZCİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Dilşad TÜRKMENOĞLU KÖSE
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kentler Eski Yunan’dan beri ortak yaşamın sürdürüldüğü, vatandaşlığın bir üyesi ve vatandaşı ifade eden bir terimdir. Kentler, Eski Yunan’dan başlayarak demokrasinin uygulandığı, kapitalist gelişmenin hızlanmasından beri de sınıfsal çatışmalara ve böylece bilinç düzeyinin artmasına olanak sağlayan mekânlardır. Siyasal gücün yerele, yani esas itibariyle kente aktarılması Fransız düşünür Tocqueville’den beri bir amaçtır ve yerel demokrasinin gücü bir demokrasinin olgunluğu ile doğrudan ilişkilidir. Dolayısıyla ortak bir yaşamın sürdürüldüğü ve bireylerin siyasal güç sahiplerinden kolayca hesap sormalarına imkan sağlayan yerel demokrasinin sahnesi olarak kentin politik açıdan önemi büyüktür. Kent ve Siyaset dersi sosyolojik ve tarihsel bir perspektifle kentin farklı fonksiyonlarına, katılım ve yönetenlerden hesap sormada sağladığı kolaylıklara dolayısıyla yerel demokrasi açısından taşıdığı öneme değinecektir.
Dersin İçeriği Tarihsel açıdan kent: Batıda ve diğer kültürlerde kent
Sosyal teoride kent: Kapitalizm, kent ve birey
Siyasal açıdan kent: Katılım, sivil toplum ve yerel demokrasi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kent, yurttaş, uygarlık, burjuvazi gibi kavramları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Batı dünyasında ve Türkiye´de kentin tarihsel gelişim süreçlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav ,
3 Sosyolojik perspektiften kent ve kapitalizm kavramlarını tartışır. Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Ödev, Sınav ,
4 Pirene, Marx ve Weber gibi düşünürlerin kent ve siyaset üzerine fikirlerini inceler. Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Ödev, Sınav ,
5 Çağdaş kent sosyolojisini tanımlar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Ödev,
6 Avrupa Birliği’ne üyelik süreci ve reform çabaları: Devletin yeniden, yapılandırılması, çoğulculuk, hesap verebilirlik ve yerelin güçlendirilmesi açısından kent ve siyaseti inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav ,
7 Yerel demokrasi uygulamalarına inceler. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavramsal giriş: Kent, yurttaş, uygarlık, burjuvazi
2 Tarihsel giriş: Batı dünyasında kent
3 Tarihsel giriş: Türkiye’de kent
4 Sosyolojik giriş: Kent ve kapitalizm
5 Sosyolojik giriş: Pirene, Marx ve Weber
6 Çağdaş kent sosyolojisi
7 Kent ve ulus devlet
8 Kent ve demokrasi: Yerel demokrasi
9 Ara-sınav
10 Türkiye’de demokrasi: Tek parti öncesi siyasal yapı
11 Türkiye’de demokrasi: Çok partili hayat
12 Türkiye’de demokrasi: 1980 sonrası reform çabaları ve Türk demokrasisi
13 Avrupa Birliği’ne üyelik süreci ve reform çabaları: Devletin yeniden, yapılandırılması, çoğulculuk, hesap verebilirlik ve yerelin güçlendirilmesi
14 Yerel demokrasi uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Holton, R.J. (1986), Cities, Capitalism and Civilization, London: Allen &Unwin
Harvey, D. (1985), Consciousness and the Urban Experience, Oxford: Basil Blackwell
Sivil Toplum İçin “Kent, Yerel Yönetim ve Demokrasi” seminerleri (1999), Yayıma Hazırlayan: Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi, İstanbul: Numune Matbaası
Uygun, O.(2003), Demokrasinin Tarihsel Felsefi ve Ahlaki Boyutları, İstanbul: İnkılap
Tester, K.(1992), Civil Society, London:Routledge
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yerel yönetimler, kentleşme, çevre sorunları, kent, siyaset ve kültür gibi konularda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olma, bu alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik gelişmeleri takip edebilme
2 Özel olarak yerel yönetimler, genelde ise kamu yönetiminin çeşitli kariyer alanlarında, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında mali işler, planlama, insan kaynakları gibi pozisyonlarda görev alabilme ve kendini geliştirme becerisine sahipolma
3 Kazandığı kuramsal bilgi, analiz ve araştırma tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, politika alternatifleri geliştirebilme, program ve karar taslakları hazırlayabilme
4 Ulusal ve ulusalararası düzeyde yerel yönetimler, hizmet yöntemleri ve politikaları, şehircilik, yerel siyaset ve kültür alanlarında ortaya çıkan yeni gelişmeleri takip etme, iyi kentsel uygulama örneklerini araştırma, bu konularla ilgili yeni yaklaşımlar ve uygulamalar ortaya koyabilme
5 Takım çalışması yapabilme, gerektiğinde sorumluluk alma, disiplinlerarası çalışmalar yapabilme, yenilikçi fikirlere açık olma ve analitik düşünebilme
6 Alanıyla ilgili konularda yerel, ulusal ve uluslararası düzeylerde projeler üretebilme, projelerde yürütücü veya yönetici olarak görev alabilme
7 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
8 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma
10 Veri girişi, çözümlemesi ve analizi ile araştırma ve planlama gibi yönetim konularında gerekli temel bilgisayar progragramlarını kullanabilme, bilişim alanındaki yenilikleri takip edebilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 2 25 50
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 191
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,64
Dersin AKTS Kredisi 7