Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görme Optiği OPT 203 3 3 + 2 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MAHMUT ATUM
Dersi Verenler Doç.Dr. MAHMUT ATUM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencileri görme optiği, refraksiyon, mercekler, kontakt lensler ve optik cihazlar hakkında önlisans düzeyinde bilgilendirmektir.

Dersin İçeriği

Optik Sistem Olarak Göz: Pupilla cevabı ve görmeye etkisi, görme keskinliği ve görme alanı, gözün rekraftik durumu, (uzak nokta, emetropi, ametropi), anizometropi, anizokonia ve unilateral afaki, akomodasyon, refraktif kusurlar (yaşla değişimleri, natürü, prevalansı).
Ametropi Korreksiyonu: Gözlük, kontak lens, intraoküler lens, cerrahi. Klinik Refraksiyon: Objektif refraksiyon (retinoskopi), subjektif refraksiyon teknikleri, sikloplejik ve nonsikloplejik refraksiyon, klinik akomodatif problemler (presbiyopi, akomodasyon fazlalığı ve yetmezliği, akomodatif konverjans/akomodasyon oranı, gözlük veya kontak lensle düzeltmenin akomodasyon ve konverjans üzerine etkileri), multifokal lensler (tipleri, Prentice kuralı ve bifokal dizayn), özel lensler, monoküler diplopi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Optik sistem olarak gözü bilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Gözün refraktif durumu bilir Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 Görme ile ilgili kusurları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Optik ile ilgili genel bilgiler
2 İnsan gözünün optik sistemi
3 Işık reaksiyonu, renkli görme
4 Görme keskinliği ölçümü
5 Görme keskinliğini etkileyen faktörler
6 Emetropi – ametropi
7 Miyopi hipermetropi astigmatizma presbiyopi
8 Siklopleji
9 Refraksiyon kusurlarının ölçülmesinde Objektif yöntemler
10 Arasınav
11 Miyopinin hipermetropinin astigmatizmanın gözlükle düzeltilmesi
12 Anizometropi
13 Prizmatik camların kullanımı
14 Az görenlere yardım
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Miller D. Optics and refraction. In: Yanoff M, Duker JS. Ophthalmology. London: Mosby; 1999.
2- Azar DT, Strauss L. Principlesof applied clinical optics In: Albert D, Jacobiec F, eds. Principles and practice of Ophthalmology. Philadelphia: WB Saunders;1994.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanına ilişkin terimleri açıklar. X
2 Alanının gerektirdiği temel düzeyinde bilgisayar yazılımlarını , bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
3 Optisyenlik Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahiptir. X
4 Optisyenlik Programı alanındaki temel düzeyde bilgiyi uygulayabilme yetisine sahiptir. X
5 Birey ve halk sağlığı ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir. X
6 Optisyenlik Programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. X
7 İşyeri ve mağaza yönetimi için gerekli bilgi, tecrübe ve nezaket kurallarına sahiptir. X
8 Alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. X
9 İnsan vücudunun göz anatomisine hakim olabilmelidir. X
10 Yaşam boyu öğrenme bilincine, öğrenme gereksinimlerini belirler ve bilgi kaynaklarına ulaşır. X
11 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir düzeyde geliştirir. X
12 Bilgi ve iletişim becerilerini kullanabilen, gelişen teknolojiyi sahada uygulayabilecek teknik donanımda, bilgiyi sentezleme becerisine sahip, göz ve el koordinasyonunu rahat kullanabilen yetkinlikte olunmalıdır. X
13 Gelişen teknolojiye ve ürünleri yakından takip ederek kendisinin ihtiyaç duyduğu yeni olanaklara ulaşmada hevesli olmalıdır. X
14 Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimi, satışı ve hazırlanmasıyla kullanıcıya adaptasyonunu sağlayabilmelidir. X
15 Temel optik aletler ve cihazları kusursuz bir biçimde kullanarak, gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları ve makineleri kullanabilmelidir. X
16 Göz ve görme sağlığı ve hastalıkları hakkında temel bilgilere sahip olabilmelidir. X
17 Sağlık hizmetlerinin Türkiye’de örgütlenme şeklini ve kendi disiplininin bu örgütlenme içindeki yerini anlayabilmelidir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 7 14
Ödev 1 6 6
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6