Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nitel Araştırma Veri Analizi EPH 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Eda BİÇENER

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere nitel araştırmaların felsefi ve kuramsal temellerini bir nitel araştırma sürecinde neler yapılacağını aktarmaktır.

Dersin İçeriği

Psikolojik danışma ve rehberlik alanında nitel araştırma yöntemleri, nitel araştırma dizaynı, nitel araştırmada veri toplama ve veri analiz teknikleri uygulamalı olarak ders kapsamında incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel özelliklerini açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Proje / Tasarım,
2 Nitel araştırma yöntemindeki belli başlı desenlerin temel özelliklerini karşılaştırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Proje / Tasarım,
3 Nitel araştırma yöntemindeki temel veri toplama tekniklerini desenlerin temel özelliklerine göre açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Proje / Tasarım,
4 Belirlenen bir konuya uygun nitel veri toplayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Proje / Tasarım,
5 Nitel araştırmalarda elde edilen verilerin özelliklerine uygun veri analizi tekniğini açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Proje / Tasarım,
6 Nitel araştırma yöntemiyle yapılmış araştırmaların raporlaştırılmasının uygunluğunu değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nitel araştırmanın kuramsal temelleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Nitel araştırmanın özellikleri ve çeşitleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Nitel araştırma planlanması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Nitel araştırmalarda araştırmacının rolü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Nitel araştırmada veri toplama teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Nitel araştırmada veri toplama teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Nitel araştırmada veri toplama teknikleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Bilgisayar destekli nitel veri analizi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Nitel araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Nitel araştırmaların etik yönleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Yayımlanmış bir nitel araştırmanın eleştirel analizi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Nitel araştırmada yeni yaklaşımlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Creswell, J. (2003) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches, Sage, London

Creswell, J. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Siyasal Kitapevi.

Flick, U. (2009) An introduction to Qualitative Research, Sage, London

Glaser, B., & Strauss, L., (2009) The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Reseach, Transaction Publishers, London

Maykut, P. & Morehouse, R. (1994) Beginning Qualitative Research: A Philosophic and Practical Guide, Routlegde/. Falmer, London

Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994) Qualitative Data Analysis: an Expanded Sourcebook, Thousand Oaks, Calif., Sage.

Neuman, W.L. (2006). “Social Research Methods: Quantitative and Qualitative Approaches

Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Yayınodası: Ankara.

Patton, M. (2002) Qualitative Research & Evaluation Methods, Sage, London

Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem Akademi: Ankara

Punch, K.F. (2005). “Introduction To Social Research : Quantitative and Qualitative Approaches, Sage Publications, London.

Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, güdülenme kuramları hakkında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bu bilgileri iş yaşamından okul yaşamına kadar pek çok alanda kullanma becerisi kazanır. X
2 Çağdaş Psikolojik Danışma kuramlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir. X
3 Öğrencilerin kişilik özelliklerini, yetenek, ilgi ve becerilerini ayrıntılı olarak saptar ve bunu öğrencinin kişisel, mesleki ve eğitsel gelişimini destekleyici şekilde kullanır. X
4 Bireysel danışma uygulama becerilerini, danışanların gerek uyum ya da işlevselliklerini engelleyici sıkıntılarıyla başa çıkma becerileri kazanmalarına gerekse kendilerini geliştirebilmelerine yardımcı olmak amacıyla kullanır. X
5 Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin bireysel psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular. X
6 Bir ya da birden fazla duruma ilişkin uzmanlık isteyen psikolojik testler ve nasıl uygulandıklarına ilişkin detaylı bilgi sahibi olur. X
7 İş yaşamında ya da uygulamada, akademik yaşamından getirdiği bilgi, beceri ve yeterlilikleri kullanır. X
8 Kişilerarası ilişkileri engelleyici unsurları, nedenlerini ve nasıl aşılabileceğini belirler ve iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik kuramlarla uygulamaları karşılaştırmaları olarak değerlendirir. X
9 Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım süreci hakkına detaylı bilgi sahibi olarak bu bilgiyi vaka örnekleri üzerinde uygulama becerisi kazanır. X
10 Yüksek lisans eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 30 30
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6