Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim DAO 465 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. FİDAN ÖZBAY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak. Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak. Kaynaştırma uygulamaları hakkında bilgi kazandırmak. Ailelerle birlikte çalışma hususunda bilgi kazandırmak.
Dersin İçeriği Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otistik bozukluklar, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka ve yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, aile eğitimi, Dünya’da ve Türkiye’de özel eğitim uygulamaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Özel gereksinimli çocukların hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Sınav ,
3 Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugün hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Zihinsel yetersizlik ve öğrenme güçlüğü kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 Yaygın gelişimsel bozukluk kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ve duygu ve davranış bozukluğu kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
7 Üstün zeka ve üstün yetenek kategorilerinin genel özelliklerini kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
8 işitme engeli ve görme engeli kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir.
9 İleri derecede ve çoklu yetersizlik ve bedensel yetersizlik kategorilerinin genel özellikleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
10 Özel gereksinimli çocukların tanı ve durumlarının nedenleri hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
11 Özel gereksinimli çocukların sınıflandırılmaları ve yaygınlık oranları hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
12 Kaynaştırma uygulamaları ve destek hizmetler hakkında bilgi verir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
13 Özel eğitimde erken eğitim uygulamaları hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
14 Özel eğitimde aile eğitimi uygulamaları uygulamaları hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
15
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel eğitim terimi ve kapsadığı alan Kaynakların ilgili bölümleri
2 özel gereksinimli çocukların sahip olduğu özellikler Kaynakların ilgili bölümleri
3 Ülkemizdeki özel eğitim uygulamalarının dünü ve bugünü Kaynakların ilgili bölümleri
4 Zihinsel yetersizlik ve öğrenme güçlüğü kategorilerinin genel özellikleri Kaynakların ilgili bölümleri
5 Yaygın gelişimsel bozukluk kategorilerinin genel özellikleri Kaynakların ilgili bölümleri
6 Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu ve duygu ve davranış bozukluğu Kaynakların ilgili bölümleri
7 Üstün zeka ve üstün yetenek kategorilerinin genel özelliklerini Kaynakların ilgili bölümleri
8 işitme engeli ve görme engeli kategorilerinin genel özellikleri Kaynakların ilgili bölümleri
9 İleri derecede ve çoklu yetersizlik ve bedensel yetersizlik kategorilerinin genel özellikleri Kaynakların ilgili bölümleri
10 Özel gereksinimli çocukların tanıları ve durumlarının nedenleri Kaynakların ilgili bölümleri
11 Özel gereksinimli çocukların sınıflandırılmaları ve yaygınlık oranları Kaynakların ilgili bölümleri
12 Kaynaştırma uygulamaları ve destek hizmetler Kaynakların ilgili bölümleri
13 Özel eğitimde erken eğitim uygulamaları Kaynakların ilgili bölümleri
14 Özel eğitimde aile eğitimi uygulamaları Kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu - Eripek S.(Edt.) (2000) . Özel Eğitim. Eskişehir; Anadolu Üniversitesi web-ofset tesisleri.
- Ataman. A. (Edt.) Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Ankara: Gündüz eğitim yayıncılık.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. X
2 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
3 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. X
4 İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar.
5 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. X
6 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
7 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. X
8 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. X
9 Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. X
10 Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. X
12 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 50
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 53
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,12
Dersin AKTS Kredisi 5