Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dinler Tarihi ILA 458 8 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR
Dersi Verenler Prof.Dr. FUAT AYDIN, Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Yaşayan dünya dinleri içinde, evrensel kategorisini giren dinler hakkında bilgilendirme

Dersin İçeriği

Budizim bir din olarak ortaya çıkışı; diğer hint dinlerinden farkı; inanç esasları
Yahudilik ve geçirdiği tarihsel evreler; inanç esasları; mezhepleri (kadim ve modern); günümüzdeki durumu; Hz. İsa ve bir din olarak Hıristiyanlığın ortaya çıkışı; geçirdiği tarihsel evreler; inanç esaslarının teşekkülü; mezhepler (kadim ve modern); günümüz dünyasında Hıristiyanlığın yeri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hindistan kökenli evrensel bir din olarak Budizmin ortaya çıkışını ve Hinduizmle ortak ve farklı yanlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanrı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Yahudiliğin ortaya çıkışını temel özelliklerini betimler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine nasıl dönüştüğünü çözümler Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
7 Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
8 Hıristiyan çağdaş dünyadaki yerini saptar Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Budizm hakkında genel bilgiler ;Budanın hayatı ve Budizmin tarihi
2 Bir din olarak Budizmin inanç esasları, kutsal kitapları ve günümüz dünyasındaki yeri
3 Yahudi kimdir; Yahudileri ifade etmek için kullanılan kavramlar
4 Yahudilerin/Yahudiliğin tarihi; Yahudi mezhepleri (kadim-moder), inanç esasları:Tanrı anlayışı
5 Melek, vahiy, kutsal kitaplar; kutsal kitap eleştirisi
6 Yahudilikte ibadet, hac ve Yahudi bayramları
7 Yahudiliğin diğer dinlere bakışı
8 SINAV
9 ıristiyanlığa giriş (Hıristiyan kelimesi, kurucu şahsiyet olarakHz. İsanın hayatı); Hıristiyanlığın tarihi
10 Hıristiyanlığın tarihi; Mezhepler (ortaçağ öncesi ve sonrası)
11 Hıristiyan inanç esaslarının oluşumu ve konsiller: Tanrı anlayışı
12 Kutsal kitapları, vahiy, melek, ahiret anlayışı
13 Hıristiyan ibadetleri ve sakrementlerHıristiyan ibadetleri
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Fuat Aydın, Yahudilik, İnsan Yayınları, İstanbul 2004.

Ders Kaynakları

[2] Ömer Hılmi Budda, dinler Tarihi, İstanbul 1937.
[3] Ali Erbaş, Hıristiyanlık, insan yayınları, İstanbul 2004.
[4]Baki Adam, Yahudi Kaynaklarına göre,Tevrat, Pınar Yayınları İstanbul.
[5]Şinasi Gündüz, Hıristiyanlık, İSAM Yayınları; İstanbul 2006.
[6] Mehmet Bayraktar, Bir Hıristiyan Dogması, Teslis, Ankara yayınları, Ankara 2008.
[7]Suat Yıldırım, Mevcut Kaynaklarına Göre Hırisityanlık, Kaynak Yayınları, İstanbul 2005.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 10
1. Final 90
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 89
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,56
Dersin AKTS Kredisi 4