Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
20. Yy. Dilbilim Akımları ADE 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CÜNEYT ARSLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Mehmet Halit ATLİ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı 20.Yüzyılın başlamasıyla dilbilim alanında yeni akımlar oluşarak, dilbilimine bakış
acılarını tamamen değişmiştir. Bu yüzden, dilbilim akımlarının yeniden yorumlanmasına
ihtiyaç vardır.
Dersin İçeriği Dilbiliminin temel kavramları tanıtılacak. Dile yönelik farklı tanımlar tartışılacak. Dilin
sistem ve kullanım alanları ayrılacak. 20.Yüzyılda gelişen dilbilim kavramları anlatılacak.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Farklı yaklaşımlarla metin analizi yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Portfolyo,
2 Yeni oluşan dilbilimiyle ilgili kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Portfolyo,
3 Yeni oluşumları kendi diline uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Portfolyo,
4 Dil teorilerini kavrayarak bunları edebi eserler üzerinde uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Portfolyo,
5 Yeni araştırma yöntemleri geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Portfolyo,
6 Yeni bakış açıları geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Portfolyo,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Semiotik
2 Ferdinand de Saussure
3 Das Organenmodell der Sprache von Karl Bühler
4 Leonard Bloomfield”in Anlam kavramı
5 Leo Weisbergerin içeriksel dilbilgisi kavramı
6 Nikolaj S. Trubetzkoy”un Ses bilgisi Teorisi
7 Jean Fourguet”in ‘Tümce’ Kavramı
8 Hans J.Heringer”in Syntax Kavramı
9 Ara Sınav
10 Tesnieres”in Dilbilgisi Teorileri
11 Wittgenstein”in dil oyunları Teorisi
12 Dil Değişimleri
13 Dilbilim ve Stilistik
14 Chomsky ve Dilbilim
Kaynaklar
Ders Notu Wolf Gewehr ve Klaus Peter Klein: Grundprobleme der Linguistik
Karl Bühler: Sprachtheorie
Noam Chomsky: Syntax Struktur
Ders Kaynakları Bussmann, Haudumod: Lexikon der Sprachwissenschaft
Geier, Manfred: Das Sprachspiel der Philosophen
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek X
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6