Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Türkçesi Müzik Metinleri MZB 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SAFİYE ŞEYDA ERDAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Türk Müziği Tarihi, kuramı ve repertuvarı için kaynak teşkil eden metinlerin tanınması ve bu kaynakların akademik alanda yapılacak müzik çalışmalarında doğru bir şekilde kullanılabilmesi
Dersin İçeriği Osmanlı Türkçesi ile yazılmış güfte kaynakları, mecmualar, cönkler ve repertuvar kaynakları ile Türk Müziği´ne dair yazılmış makaleler üzerinde çalışılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziği tarihi yazılı kaynaklarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 Türk müziği yazılı kaynaklarını okur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Yazılı kaynaklarda işlenen konuları yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Yazılı kaynaklar ile günümüz kaynaklarının karşılaştırmasını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Türkçesi alfabesi
2 Osmanlı Türkçesi yazım kuralları
3 Osmanlı Türkçesi okuma ve aktarım kuralları
4 Osmanlı Türkçesiyle yazılan güfte kaynaklarının tanıtılması
5 Divanların incelenmesi
6 Mecmuaların incelenmesi
7 Cönklerin incelenmesi
8 Mecmua-yı Sâz u Söz okumaları
9 Osmanlı Türkçesiyle yazılan nazariyat ve repertuar kaynaklarının tanıtılması
10 Kantemiroğlu Kitâb-ı ilmü´l-musiki okumaları
11 Esâtiz-i Elhân adlı eserin tanıtılması
12 Esâtiz-i Elhân´dan Abdülkâdir Merâgi okuması
13 Esâtiz-i Elhân´dan Dede Efendi okuması
14 Esâtiz-i Elhân´dan Zekâî Dede okuması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Mefail Hızlı, Metinlerle Osmanlı Türkçesi, (Emin Yayınları), Bursa 2010.
Mustafa Çıpan, Güfte ve Şiir Mecmuası, (İlk Kültür ve Turizm Müdürlüğü) Konya 2010.
Rauf Yekta, Esâtiz-i Elhân, (Mahmut Bey Matbaası), İstanbul 1317.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri sınıflandırır. X
2 Müzik bilimine dair kuramsal bilgileri analiz eder. X
3 Müzik bilimi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar yapabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme yeteneği kazanır. X
4 Müzik bilimine dair alt problemleri belirler ve çözümler üretir. X
5 Müzik bilimine dair saha çalışmalarını yürütme ve derleme yapabilme yeteneği kazanır. X
6 Müzik biliminde öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için alternatif çözümler geliştirir. X
7 Müzik bilimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını takip ederek, alan dışındaki gruplara aktarabilir. X
8 Müzik bilimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri topluma yansıtabilir. X
9 Müzik bilimi alanına dair edindiği bilgileri problem çözme ve farklı disiplinlerde uygulayarak sentezleyebilir. X
10 Müzik bilimi alanı ile ilgili sorunların çözümünde liderlik yapabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6