Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Sanatında Mesleki Örgütlenmeler SAN 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Anadolu Selçuklu Mimarisi, Erken Osmanlı Mimarisi, Klasik Osmanlı Mimarisi, Geç Dönem Osmanlı Mimarisi

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Doç. Dr. Lütfiye GÖKTAŞ KAYA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk Sanatının başlangıcından itibaren gelişiminde etkili olan mesleki örgütlenmelerin anlaşılması.

Dersin İçeriği

Türk sanatını oluşturan mesleki örgütler ve bu kurumların gelişimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sanatın oluşumundaki etkileri analiz eder Anlatım, Tartışma, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Sanat kurumlarının oluşumunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Sanatın oluşumunda sanatçı kavramını irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Osmanlı sanat teşkilatlarını gruplandırır Anlatım, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav,
5 Sanat ve sanatçıda devlet ve bani etkisini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Osmanlı dönemindeki sanatçı ortamlarını öncesi ve sonrasıyla yorumlar Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anadolu Öncesi Türk Sanatında Ustalar
2 Osmanlı Öncesi Anadolu Türk Sanatında Usta ve Sanatçılar
3 Osmanlı Öncesi Anadolu Türk Sanatında Usta ve Sanatçılar
4 Beylikler Dönemi Sanatçıları
5 Beylikler Dönemi Sanatçıları
6 Erken Dönem Osmanlıda Sanatçılar
7 Erken Dönem Osmanlıda Sanatçılar
8 Osmanlı sanatında Hassa mimarlar Ocağı
9 Sınav
10 Osmanlı sanatında Hassa mimarlar Ocağı
11 Osmanlı sanatında Hassa mimarlar Ocağı
12 Osmanlı sanatında Ehli Hiref Teşkilatı
13 Osmanlı sanatında Ehli Hiref Teşkilatı
14 Osmanlı Sanatında Geç Dönem Sanatçıları
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

CEZAR,Mustafa., Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, İstanbul 1971.
BARKAN, Ömer L., Süleymaniye Camii ve İmareti İnşaatı I-II (1450-1457), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 1972.
ALTINAY, Ahmet Refik., Türk Mimarları, (Yay. Hazl. Z. Sönmez), Sander Yayınları, İstanbul 1977.
CANTAY, Gönül., Sinan Külliyelerinde Kervansaray Planlaması, II. Uluslararası Türk ve İslâm Bilim ve Teknoloji Tarihi Kongresi, Cilt: II Mimar Sinan, İ.T.Ü. Bilim ve Teknoloji Tarihi Araştırma Merkezi, İTÜ İnşaat Fakültesi Matbaası, İstanbul 1986, s. 87-105.
UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı., Osmanlı Saray Teşkilatı, TTK Yayınları, Ankara, 1988.
AYVERDİ, Ekrem Hakkı., Osmanlı Mimarisinin İlk Devri, İstanbul 1989
TUĞLACI, Pars., Osmanlı Mimarlığı´da Balyan Ailesi´nin Rolü, İstanbul 1993
AFYONCU, Fatma., XVII. Yüzyılda Hassa Mimarları Ocağı, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2001.
KUBAN, Doğan., Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, İstanbul 2002
KUBAN, Doğan., Osmanlı Mimarisi, İstanbul 2007
.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6