Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim Tarihi ve Felsefesi HMS 601 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Etiğin temel kavram, kuram ve ilkelerini kavrayarak bunları, günümüz hemşirelik bilim ve sanatına, Yüksekokulumuz ve hemşirelik felsefesine uyarlayan; birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerinin karşılanmasında hemşirelik değerleri ve evrensel ahlaki doğruları benimseyerek davranışlarına yansıtabilen hemşireler yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders; hemşireliğin tarihsel gelişimi, etik biliminin kavram ve ilkeleri, temel insan hakları, hemşirelik değerleri, hemşirelik etik kodlarına ilişkin bilgi ve mesleki davranışlarında doğru seçim ve kararlara yönlendirecek becerileri içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hemşireliğin tarihi gelişiminde, dünya tarihi ve etkili sosyal hareketlerin ilişkisini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
2 Dünyadaki ve ülkemizdeki hemşireliğinin gelişimi ve günümüzdeki konumunu ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
3 Etik ve hemşirelik etiğine ilişkin temel kavramları, ahlaki kuralları ve değer sistemlerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
4 Hemşirelik rol ve işlevlerinde temel insan hakları ve hasta haklarına ilişkin yasal ve etik davranışlar sergiler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
5 Hemşirelik bakımının sunumunda bireyin onuru, bütünlüğü ve haklarını korur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
6 Sağlık hizmetleri kapsamında hemşirenin görev, yetki ve sorumluluklarını belirleyici yasaları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
7 Hemşirelik derneğinin önemini anlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
8 Kişisel değerlerini, hemşirelik felsefesi ve hemşirelik değerleri ile bütünleştirerek mesleki davranışlarına yansıtır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
9 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun yönetir Anlatım, Tartışma, Sınav ,
10 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır Anlatım, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dünyada ve Türkiyede Hemşirelik Tarihi ve Bakım Kavramı
2 Hemşirelikte Meslekleşme
3 Hemşirelik Değerleri
4 Hemşirelik Felsefesi
5 İnsan Hakları
6 Etik Bilimi ve Hemşirelik
7 Hemşirelik Etik Kodları
8 Hemşirelik Etik Kodları (Dersin Devamı)
9 Etik İkilemler ve Çözümleri
10 Etik İkilemler ve Çözümleri (Dersin Devamı)
11 Hemşirelik Sorumluluk ve Yükümlülükleri
12 Hemşirelik Sorumluluk ve Yükümlülükleri (Dersin Devamı)
13 Çağdaş Bakım, Tedavi Girişimleri ve Etik Yönler
14 Çağdaş Bakım, Tedavi Girişimleri ve Etik Yönler (Dersin Devamı)
Kaynaklar
Ders Notu

Yayınlanmamış ders notları

Ders Kaynakları

*Erhan-Şentürk, S. Hemşirelik Tarihi, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2011.
*Babadağ, K. Hemşirelik ve Değerler, Alter Yayıncılık, İstanbul, 2010.
*Davis A, Tschudin VL. Essentials of Teaching and Learning in Nursing Ethics:Perspectives and Methods Churchill Livingstone, 2006.
*Butts j, Rich K. Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice, Jones and Bartlett Publishers, Inc. 2005.
*Fry ST, Veatch RM. Case Studies In Nursing Ethics, 3rd edition, Jones & Bartlett Publishers, 2005.
*Lachman VD. Applied Ethics in Nursing Springer Publishing Company, 2005.
*Tonder SV, A. Pera SA. Ethics in Nursing Practice 2nd edition, Juta Academic, 2005.
*Demirhan AE, Oğuz Y, Elçioğlu Ö, Doğan H. Klinik Etik. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2001.
*Burkhardt MA, Nathaniel AK. Ethics And Issues In Contemporary Nursing; 2 edition, Thomson Delmar Learning, 2001.
*Perrin KO. Nursing Concepts: Ethics & Conflicts 1 edition, Jones & Bartlett Publishers, August 2001.
*Bababadağ K. Hemşirelik ve değerler. Profesörlük Çalışması, İstanbul, 1998.
*Fonteyn ME. Thinking Strategies For Nursing Practice. Lippincott Co., Philedelphia, 1998.
*Thompson IE, Melia KM, Boyd KM. Nursing Ethics. 3rd. Edition, Churchill Livingstone Inc., Edinburgh, 1994.
*Velioğlu P, Babadağ K. Hemşirelik Tarihi ve Deontolojisi. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No:260, ETAM A.Ş., Eskişehir, 1992.
*Benjamin M. Curtis Ethics in Nursing Oxford University Press, USA; 3 edition, 1992.
*Güncel medya.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir.
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. X
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. X
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır.
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır.
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 30
1. Ödev 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6