Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hemşirelik Sürecinde Sistemlerin Kurumlarla İlişkilendirilmesi HMS 533 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZLEM DOĞU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, hemşirelik bilgi temelinin gelişmesine katkı sağlayarak ve uygulamalarında kullanılan bilimsel tabanı oluşturmak, ortak terminoloji geliştirilmesi ve bu doğrultuda sınıflama sistemlerinin kullanımına ilişkin beceri kazandırmak ve yeni bilgilerin neler olduğunu tanımlayabilmesini sağlamaktır. 

Dersin İçeriği

Bu dersde kişi ortak terminolojinin ve sınıflama sistemlerinin kullanılmasına  katkı sağalayacaktır. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hemşirelik süreci ve sistemlere ilişkin temel kavramları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Temel hemşirelik uygulamalarında sistemleri örüntüleyerek uygular Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Bireyin bakımını sağlarken bütüncül anlayış ile model ve kuram doğrultusunda bakımı verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Hemşirelik bakımında kullanılan sistemleri kuramlar doğrultusunda uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hemşirelik Süreci Tanımı ve Amaçları
2 Hemşirelik Sınıflama Sistemlerinin Analiz Edilmesi ve Uygulanması
3 Uluslar Arası NANDA (Kuzey Amerikan Hemşirelik Tanıları Birliği) Hemşirelik Tanıları Sınıflaması
4 Hemşirelik Sonuçlarının Uluslararası Sınıflaması (NOC)
5 Hemşirelik Uygulamalarının Uluslararası Sınıflaması(NIC)
6 Omaha Sınıflama Sistemi
7 Evde Sağlık Bakımı Sınıflaması (HHCC)
8 Hemşirelik Süreci, Seçilmiş Hemşirelik Model/Kuramları Ve Sınıflama Sistemlerinin İlişkilendirilmesi-Vaka Çalışması -Yaşam Aktiviteleri
9 Hemşirelik Süreci, Seçilmiş Hemşirelik Model/Kuramları Ve Sınıflama Sistemlerinin İlişkilendirilmesi-Vaka Çalışması -Fonksiyonel Sağlık Örüntüsü
10 Hemşirelik Süreci, Seçilmiş Hemşirelik Model/Kuramları Ve Sınıflama Sistemlerinin İlişkilendirilmesi-Vaka Çalışması -Roy Adaptasyon Modeli
11 Hemşirelik Süreci, Seçilmiş Hemşirelik Model/Kuramları Ve Sınıflama Sistemlerinin İlişkilendirilmesi-Vaka Çalışması -Orem Öz-Bakım Modeli
12 Hemşirelik Süreci, Seçilmiş Hemşirelik Model/Kuramları Ve Sınıflama Sistemlerinin İlişkilendirilmesi-Vaka Çalışması -Neuman Sistemler Modeli
13 Grup Çalışması
14 Grup Çalışması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Craven R.F, Hirnle C.J. (2009): Fundamentals of Nursing. Human Health and Function. 6th Edition. Lippincott. Williams and Willkins. Philadelphia.                                                                                                                                                  2- Barland A., Locsin R. (2007). Technogy and Nursing Practice, Concepts and Issıes. Palgrave Macmillan.                                                                                                                                                                                                              3- Potter,P.A.,Perry,A.G.,(2009). Fundementals of Nursing.                                                                         

4- Menyk BM, Fineout-Overholt E (2005).Evidence-Based Practice In Nursing&Healthcare A Guide to Best Practice.Lippincott Williams&Wilkins Philadelphia.                                                                                   

 5- Atabek Aştı T, Karadağ A (Eds). (2013).  Hemşrielik Esasları Hemşirelik Bilim ve Sanatı 1. Baskı, Akademi Basım ve Yayıncılık, İstanbul.                                                                                                                             

 6- Babadağ K., Aştı TA (Eds). (2008). Hemşireli Esasları Uygulama Rehberi, 1. Baskı, İstanbul Medical Yayıncılık, İstanbul.                                                                                                                                                     

7- Berman A., Synder S., Kozier B., Erb G. (2008). Kozier and Erb's Fundamental of Nursing. 8 th.ed. New Jersey: Prentice Hall.       

8. Taylor, C., Lillis, C., LeMone, P., Lynn, P. (2008). Fundamentals of Nursing The Art and Science of Nursing Care (6 bs.). Philedelphia: Lippincott Williams&Wilkins.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar.
2 Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır
3 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir.
4 Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır.
5 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır.
7 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır.
8 Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir.
9 Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
11 Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar.
12 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler
13 Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır
14 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır.
15 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6