Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği II | HMS 529 | 0 | 2 + 6 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU, Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği yükseklisans programının amacı; Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği alanında temel bilimsel bilgilere sahip, bu alanda bakım ve uygulamaya yönelik en son bilimsel gelişmeleri takip edebilen, bu çalışmaları yorumlayabilen ve kanıta dayalı tıp uygulamalarını hasta bakımına aktarabilen, uygulamalarında kritik düşünme ve problem çözme becerilerini kullanabilen, alanıyla ilgili araştırmalar yapabilen, eğitim ve öğretim materyallerini etkin bir şekilde kullanabilen, profesyonel hemşirelik için liderlik yapabilen, dünya standartlarında uzman hemşireler yetiştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders, kadın hastalıkları ve doğum hemşireliği ile ilgili temel bilgiler öğrenildikten sonra, riskli gebelikler ve doğum, doğum sonrası bakım, yenidoğan bakımı, kadın hayatının evreleri, sık görülen kadın sağlığı problemleri ve tedavi yaklaşımları ve hemşirelik bakımına ilişkin becerilerin kazandırılmasını kapsar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gelişim dönemlerine uygun olarak kadının sağlık gereksinimlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
2 | Doğum eylemini ve eylemin aşamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Normal doğum eyleminde rol oynayan faktörleri ve eylemin fizyolojisini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
4 | Doğum eylemi ve sonrasında kadında meydana gelen değişiklikleri bilir, kadına ve yenidoğana yönelik hemşirelik eğitimi ve bakımını güncel bilgiler çerçevesinde analiz eder ve uygular | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
5 | Düşük, ölü doğum yapmış kadını ve kadın için kayıbın psikososyal boyutunu anlayabilir, hemşirelik eğitimi ve bakımını güncel bilgiler çerçevesinde analiz eder ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
6 | Kadın sağlığını geliştirme ve koruma faaliyetlerini kadının gelişim dönemlerine uygun olarak gerçekleştirir, kadının riskli durumlarını, bu risklerin erken tanı ve tedavisine yönelik hemşirelik bakımını verir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
7 | Kadın sağlığı için üreme sisteminin maling neoplazmlarının patofizyolojisini açıklar ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
8 | Kadın sağlığı için üreme sisteminin maling neoplazmlarına yönelik hemşirelik bakımını planlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
9 | Reprodaktif endokrinoloji ve kadın hastalıkları hemşiresinin görev ve sorumluluklarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Performans Görevi, |
10 | Alanı ile ilgili konularda alana katkı sağlayacak bir çalışma planlar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gebeliği Etkileyen Sağlık Durumları | |
2 | Doğumun Fzyolojisi ve Doğum Eyleminde Bakım | |
3 | Riskli Doğum Eylemi | |
4 | Postpartum Dönem ve Riskli Durumlar | |
5 | Kadın Sağlığında Kayıp Kavramı | |
6 | Kadın Sağlında Kanama Kavramı | |
7 | Yenidoğan Özellikleri ve Bakımı | |
8 | Kadın Hayatının Devreleri Puberte Üreme Çağı Klimakterium-Menopoz | |
9 | Aynı Konuya Devam | |
10 | Kadın Sağlığındaki Sık Karşılaşılan Problemler Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar,Genital Yol Enfeksiyonları, Prolapsus ve Hemşirelik Bakımı | |
11 | Jinekolojik Kanserler, Tanı, Tedavi ve Bakım | |
12 | Kadın Sağlığını İlgilendiren Taramalar ve Hemşirenin Rolü | |
13 | Reprodaktif Endokrinoloji ve Hemşirenin Rolü a. İnfertilite b. Aile planlaması | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1. Aktaş S. (2018). Gebeliğin Erken Dönemindeki Obstetrik Riskler, Fetal Anomaliler ve Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi, Modern Tıp Kitabevi, Ankara.
2. Taşkın L. (2015). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Güneş Kitabevi, Ankara.
3. Şirin A., Kavlak O. (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
4. Demir C., Küçükgöz Güleç Ü. (2014). Oxorn-Foote Eylem ve Doğum, Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara.
5. Coşkun A. (2013). Hemşireler ve Ebeler İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
6. Taşkın L. (2011). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı. Palme Yayıncılık, Ankara.
7. Okumuş H., Mete S. (2009). Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık, Sağlık Profesyonelleri İçin Rehber, Deomed Medikal Yayıncılık, İstanbul.
8. DeSevo, M. (2009). Maternal and Newborn Success, Davis's Success Series, F.A.Davis Company, Philadelphia.
9. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.
10. Davidson M., London M., Ladeig P. (2008). Maternal-Newborn Nursing Women’s Health Across the Lifespan, Pearson Education Ltd., Eighth Edition.
11. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) 2008 Verileri, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ana-Özet Rapor, Ankara.
12. Arslan H., Yiğit F., Ekşi Z. (2007). Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası, Bedray Yayıncılık, İstanbul.
13. Ladewing, P. A. W., London, M., Davidson, M. R. (2006). Contemporary Maternal-Newborn Nursing Care, Sixth Edition, Pearson Education Ltd., New Jersey.
14. Günalp S., Tuncer S. (2004). Kadın Hastalıkları ve Doğum Tanı ve Tedavi, Pelikan Yayınları, Ankara.
15. Bourgeosis F., Paola A., Daniel S. (2002). Obstetrik ve Jinekolojik Hatırlatmalar, Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
16. Martin L., Pernoll M.D. (2001). Obstetrik & Jinekolojik Teşhis/Tedavi, Çağdaş Yayınları, Ankara.
17. http://www.who.int/topics/
18. http://www.acog.org/
19. http://www.figo.org/
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar. | ||||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | ||||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. | ||||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır. | ||||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir. | ||||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | ||||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar. | ||||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | ||||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |