Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir Metinlerinin Eleştirel Analizi ITS 513 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİCAN DAĞDEVİREN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Tefsir edebiyatının oluşumu ve kronolojik olarak tefsirler arasındaki metodik ve edebi farklılıkların ve ayrıcalıkların metin analizi kuramı çerçevesinde ele alınması.

Dersin İçeriği

Metin Analizi, Tarihsel ve edebi kritik metodu, erken dönem klasik dönem ve sonrası tefsir metinlerinin yöntem v.b ayrıcalıkları ve benzerlikleri, örnek metin tahlilleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel Metin analizi yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Tarihsel ve filolojik eleştiri hakkında bilgi sahibidir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Erken Dönem tefsir çalışmalarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Klasik dönem tefsir çalışmaları kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Klasik dönem sonrası süreç kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Tefsir çalışmalarında Yorum ve Yöntem farklılıklarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Metin analizi kuramına giriş
2 Tarihsel ve filolojik eleştiri
3 Erken Dönem tefsir çalışmaları
4 Klasik dönem tefsir çalışmaları
5 Klasik dönem sonrası süreç
6 Tefsir çalışmalarında Yorum ve Yöntem farklılıkları
7 Necm Suresi 1-10. ayetlerin analizi
8 Necm Suresi 1-10. ayetlerin analizi
9 Maide suresi 6. ayetin analizi
10 Enam suresi 7. âyetin analizi
11 Taha suresi 85. ayetin analizi
12 Nisa 34. ayetin analizi
13 Maide 111-115. Ayetlerin analizi
14 Yusuf 24. Ayetin Analizi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Tarih Bilimi ve Metodolojisi (editör: Mehmet Yaşar Ertaş), İstanbul 2019.

2. Çağdaş Tefsirlerde İsrailiyat Eleştirisi, Mesut Kaya, Ankara 2018, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.

3. Tefsirde Semantik Yöntem, Ali Galip Gezgin, İstanbul 2015. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 17 17
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6