Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk-İslam Edebiyatında Dini-Edebi Türler ITS 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler Doç.Dr. KENAN MERMER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki Allah, peygamber ve diğer dinî-edebî türlerin mahiyetini, beslendiği kaynakları örneklerle kavratmak

Dersin İçeriği

Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki dinî-edebî türlerin merkez eserler mihverinde incelenmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki dinî-edebî türleri besleyen ana kavramları bilir. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Cenâb-ı Allâh´la İlgili edebî türlerin içeriğini kavrar. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Hz. Peygamber´le ilgili edebî türleri sıralar ve örneklerle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Kur´ân´la ilgili edebî türleri analiz eder. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
5 Türk-İslâm Edebiyatı´nda diğer dinî-edebî türleri örnekler üzerinden açıklar. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
6 Türk-İslâm Edebiyatı´ndaki tercüme ve şerh geleneğini yorumlar. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Türleri Belirleyen Sacayağı: Besmele, Hamdele ve Salvele?nin Mahiyeti ve Edebî Türlere Etkisi
2 Cenab-ı Allah´la İlgili Edebî Türler: Tevhîdler
3 Cenab-ı Allah´la İlgili Edebî Türler: Münâcât ve Esmâ-i Hüsnâ Şerhleri
4 Hz. Peygamber´le İlgili Edebî Türler: Na´t, Mevlidler
5 Hz. Peygamber´le İlgili Edebî Türler: Hilye, Mi´râciye, Kırk Hadîsler
6 Hz. Peygamber´le İlgili Edebî Türler: Mi´râciye, Hicret-nâme, Şefâat-nâmeler
7 Kur´ân´a Dayalı Edebî Türler: Kısâs-ı Enbiyâlar ve Manzûm-Satırarası Kur´ân Tercümeleri
8 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Akâid-nâmeler, Manzûm İlmihâller ve Salât-nâmeler
9 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Vahdet-nâmeler
10 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler:Ramâzâniyyeler, Regâibiyyeler
11 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Makteller ve Muharremiyyeler
12 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Fütüvvet-nâmeler
13 Diğer Dinî Konularla İlgili Olan Edebî Türler: Şathiyyeler
14 Türk-İslâm Edebiyatı´nda Tercüme ve Şerh Geleneği
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. A. N. Tarlan (1936), Divan Edebiyatı´nda Tevhîdler, İstanbul.
2. Amil Çelebioğlu (1994), Kültür ve Edebiyatımızda Allah, İstanbul.
3. ------------------ (1983), Türk Edebiyatı´nda Manzûm Dinî Eserler, Ankara.
4. Cemal Kurnaz (1992), Münâcât Antolojisi, Ankara.
5. İbn Mâce (1981), Sünen, İstanbul.
6. Kenan Erdoğan (2008), Niyazî-i Mısrî Divanı, Ankara.
7. Adem Çalışkan (1991), Fuzûlî´nin Su Kasîdesi ve Şerhi, Ankara.
8. Mustafa Tatçı (2005), Yunus Emre Divân´ı, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 30
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6