Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Gelenek ve Şiir ITS 529 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Batılılaşma Dönemi Türk edebiyatıyla birlikte Türk şiirinde tür, biçim, konu bağlamında görülen değişmelerin, modern dönemle gelenek arasındaki ilişkinin öğretilmesi
Dersin İçeriği Tanzimat sonrası Türk şiirinde geleneğe bakış ve şiirde geleneğin izleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebiyatta geleneğin yeri ve önemini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Batılılaşma sürecinde gelenekten uzaklaşma arzusunu analiz eder. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Sınav , Ödev,
3 Cumhuriyet sonrası Türk şiirinde geleneğe yönelim meselesini yorumlar. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Modern Türk şiirinde geleneğin dönüşümünü analiz eder. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Altı Şapka, Sınav , Ödev,
5 Gelenekten beslenme ve yararlanma konusunda bilgi sahibi olur. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
6 Mistik şiir gelenek arasındaki ilişkiyi yorumlar. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gelenek nedir? Edebi eserde geleneğin yeri nedir?
2 Divan şiiri ve gelenekteki yeri, Tanzimat sonrası divan şiirine itirazlar: Namık Kemal ve Divan edebiyatı
3 Tanzimat sonrası Türk şiirinde geleneksel formaların dönüşümü / divan şiiri mazmunlarının yeni kavramlarla yer değiştirmesi
4 Yeni Türk edebiyatında Şeyh Galip etkisi: Şeyh Galip´in modern Türk şiirine etkisi ve geleneğin dönüşümü
5 Ahmet Haşim´in şiirlerinde Hüsn ü Aşk´ın yeri
6 Geleneğe yeni bir gözle bakış: Yahya Kemal örneği
7 Cumhuriyet Sonrası Türk edebiyatında Divan Edebiyatına İtirazlar: Tanpınar ve Abdülbaki Gölpınarlı Örneği
8 Behçet Necatigil ve Âsâf Halket Çelebi´nin şiirlerinde gelenekle ilişki
9 Mavi Hareketi ? Attila İlhan Şiirinde Geleneğin Yeri
10 Geleneğin Dünya Görüşünden Beslenme / Bir Uygarlık Birikimi olarak Geleneğe Yönelme: Sezai Karakoç Şiirinde Geleneğin Yeri
11 Eski Nazım Biçimlerinin içinin boşaltılması: Turgut Uyar´ın Divan?ında geleneğin dönüşüm
12 Mistik Şiir ve Gelenek: Biçime ve Öze Dönük Yaklaşımıyla Ebubekir Eroğlu Şiirinin Gelenekten Beslenmesi
13 Metinlerarasılık yoluyla gelenekten yararlanma: Hilmi Yavuz Şiirinde Geleneğe Yaklaşım
14 Divan ve Halk Şiirini Yeniden Canlandırma Çabaları: Hisar Grubunun Geleneğe Bakışı ve Geleneği Bugüne Taşıma Çabaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Akgül,Alphan/ editör (2008) Hayal Şiir Yahya Kemal Beyatlı Şiiri Üzerine Makaleler Türkiye iş Bankası Yayınları, 195 s.
2. Akkanat, C.(2002) Gelenek ve İkinci Yeni Şiiri, Kültür Bakanlığı Yayınları
3. Aktulum K. (2007) Metinler Arası İlişkiler, Öteki Yayınları, 294s.
4. Ayvazoğlu, B. ()Geleneğin Direnişi,
5. Eroğlu, E. Modern Türk Şiirinin Doğası,
6. Gölpınarlı, A.(1945) Divan Edebiyatı Beyanındadır, Marmara Kitabevi
7. Holbrook, V.(2005) Aşkın Okunmaz Kıyıları, İletişim Yayınları, 290 s.
8. Karakoç,S.(1988) Edebiyat Yazıları I, Diriliş Yayınları,111 s.
9. Macit, M.(1996) Gelenekten Geleceğe, Akçağ Yayınları Ankara
10. Oktay, A.(1992)Gelenek ve Şiir, Şair ve Kurtarıcı, Korsan Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 13
2. Ödev 13
3. Ödev 14
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6