Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlıca Tarih Metinleri ITS 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Osmanlı döneminde yazılmış önemli tarih kitaplarını tanımak, bu eserleri okuyup anlayabilmeyi ve araştırmalarda bu kaynaklardan yararlanabilmeyi sağlamak
Dersin İçeriği Osmanlı döneminde eser vermiş önemli tarih yazarlarının ve eserlerinin tanıtımı, Osmanlı tarih yazarlarından farklı dönemlere ait matbu metin okumaları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı döneminin belli başlı tarih yazarlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış önemli tarih kitaplarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Osmanlı Türkçesinin imla kurallarını uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Farklı dönemlere ait matbu Osmanlı metinlerini çözer. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış metinleri yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Araştırmalarda Osmanlı kaynaklarını kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Tarihinde Kullanılan Yazı Çeşitleri ve Örnekleri
2 Osmanlı Türkçesi´nde Kullanılan Yazı Türleri ve Kullanım Alanları
3 Matbu metinlerde Kullanılan Yazı Türleri
4 Matbu Metin Okuma Çalışmaları (XIX. yüzyıl)
5 Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri
6 Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri
7 Matbu Metin Okuma Çalışmaları (XVIII. yüzyıl)
8 Matbu Metin Okuma Çalışmaları (XVII. yüzyıl)
9 Ebced Hesabı ve Tarih Düşürme
10 Metin Okuma Çalışmaları (XVI. yüzyıl)
11 Metin Okuma Çalışmaları (XV. yüzyıl)
12 Osmanlıca Yazma Eserlerden Örnekler
13 Yazma Metin Okumaları
14 Yazma Metin Okumaları
Kaynaklar
Ders Notu [1] Ak, M.-Başar, F. (2004): Osmanlı Türkçesi, İstanbul: Dünya Kitapları: Tarih Serisi.
Ders Kaynakları [2] Ergin, M. (1995): Osmanlıca Dersleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
[3] Timurtaş, Faruk K. (1980): Osmanlı Türkçesi Metinleri II, İstanbul: İÜ. Edebiyat Fakültesi Yayınları.
[4] İbn Kemâl (1957), Tevârîhu Âli-Osmân, Ankara.
[5] Faruk K. Timurtaş (1964), Osmanlıca Grameri, İstanbul.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak;
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak;
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak;
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek;
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek;
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 15 30
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6