Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlk Dönem İslam Tarihinin Kaynakları ITS 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

İslam Tarihi çalışmalarının temel kaynaklarını tanımak

Dersin İçeriği

Tarih Çalışmalarında Kaynakların Değeri, İslam Tarihi Çalışmalarında Kullanılan Kaynaklar, Kaynakların Tasnifi ve Değeri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kaynak ve araştırma eserleri birbirinden ayırt eder. Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
2 İslam Tarihi alanında kullanılan kaynak eserleri listeler. Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
3 Kaynak eserlerin yazarlarını ve dönem özelliklerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
4 Kaynakları ele aldığı konulara göre tasnif eder. Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
5 Kaynak eserleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
6 Kaynak eserleri eleştirir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
7 Farklı alanlardaki kaynak eserlerde yer alan bilgileri birleştirir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Performans Görevi,
8 Rivayet farklılıkları hakkında tahminlerde bulunur. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih ve Kaynak Kavramları
2 Kaynakların Tasnifi
3 İslâm Tarihçiliğinin Doğuşu
4 İslâm Tarihinin Ana Kaynakları
5 Hz. Peygamber´in Hayatıyla İlgili Özel Çalışmalar
6 Siyer ve Meğâzî Çalışmaları
7 Tarih ve Coğrafya Çalışmaları
8 Genel Tarih Kitapları
9 İslam Tarihi´nin Ana Kaynakları
10 Tarihin Bir Kaynağı Olarak Tefsir Kitapları
11 Tarihin Bir Kaynağı Olarak Tabakat Kitapları
12 Tarihin Bir Kaynağı Olarak Neseb Kitapları
13 Tarihin Bir Kaynağı Olarak Hadis Kitapları
14 İslam Tarihinin İlk Beş Asrı Tarih Kaynaklarının Genel Özellikleri
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Horowitz, Josef (2002), İslam Tarihçiliğinin Doğuşu, Ankara.

Ders Kaynakları

[2] Rosenthal, Franz (1968), A History of Muslim Histography, Brill.
[3] Hizmetli, S. (1991): İslam Tarihçiliği Üzerine, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
[4] Şeşen, Ramazan (1998), Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul: İsar Yayınları.
[5] Togan, Zeki Velidi (1981): Tarihte Usul, İstanbul: Enderun Yayınları.
[6] Humphreys, Stephen (2004), İslam Tarih Metodolojisi, İstanbul: Litera Yayıncılık.
[7] Ağarı, Murat (2002), İslam Coğrafyacılığı ve Müslüman Coğrafyacılar, İstanbul: Kitabevi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6