Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Taşıt Ergonomisi | OTO 540 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ASLAN ÇOBAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Ergonomi biliminin ilkeleri çerçevesinde taşıtlarda güvenlik ve konfor sistemlerinin tasarımı, kazaların önlenmesinde ve sürücü eğitimlerinde ergonomik faktörlerin etkilerinin öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Ergonominin tanımı ve tarihçesi, Ergonominin genel ilkeleri ve diğer bilim dalları ile ilişkisi, Antropometri, İnsan / Makine ilişkisi, Seyahat ergonomisinde fizyolojik ve psikolojik faktörler, Taşıtlarda iç ve dış boyut tasarımı, Taşıtlarda görüntü sistemlerinin tasarımı, Taşıt ergonomisinde fizyolojik faktörler, Taşıt içi tasarımı, Taşıtlarda aktif ve pasif güvenlik sistemleri, Kaza ve çarpışmanın anatomisi, Sürücü eğitimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ergonomi biliminin genel ilkelerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Taşıt tasarımında dikkate alınması gereken ergonomik faktörleri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ergonominin tanımı ve tarihçesi | |
2 | Ergonominin genel ilkeleri ve diğer bilim dalları ile ilişkisi | |
3 | Antropometri | |
4 | İnsan / Makine ilişkisi | |
5 | Seyahat ergonomisinde fizyolojik faktörler | |
6 | Seyahat ergonomisinde psikolojik faktörler | |
7 | Taşıtlarda iç ve dış boyut tasarımı | |
8 | Taşıtlarda görüntü sistemlerinin tasarımı | |
9 | Taşıt ergonomisinde fizyolojik faktörler (Gürültü, ses, titreşim, aydınlatma, iklimlendirme) | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Taşıt içi tasarımı (Kokpit, koltuklar, pedal sistemi, direksiyon sistemi) | |
12 | Taşıtlarda aktif ve pasif güvenlik sistemleri | |
13 | Kaza ve çarpışmanın anatomisi | |
14 | Sürücü eğitimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Erkan N., ?Ergonomi; Verimlilik, sağlık ve güvenlik için insan faktörü mühendisliği?, MPM Yayınları, Ankara, 2001 2. Wilfred Staudt ,?Motorlu taşıt tekniği? Cilt 1 ,M.E.B ,1995 3. Alexandre A., Road Traffic Noise, New York-Wiley, 1975. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Otomotiv mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
4 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
6 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
8 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |