Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yazılı ve Sözlü Anlatım GZT 109 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. ENGİN ÖMEROĞLU
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. ENGİN ÖMEROĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkçeyi hem sözlü hem de yazılı anlatımda doğru, etkin, güzel kullanabilmek.

Dersin İçeriği

Ders iki ana başlık altında işlenmektedir: 1. Sözlü anlatım, 2. Yazılı anlatım.

1. Sözlü anlatımla ilgili gerekli teorik bilgiler verildikten sonra sınıf içi uygulamalarla öğrencilerin sözlü anlatım becerilerinin geliştirilimesi amaçlanmıştır. Bu uygulamalar sonucunda uygulamalara katılan öğrencilere sözlü sınav notu verilecektir.

2. Yazılı anlatım için cümleden başlamak üzere paragraf, bir metnin oluşturulması teorik ve uygulamalı örneklerle anlatılmaktadır. Ayrıca cümle konusu içinde dil yanlışı yapmamak için nelere dikkat edilmesi gerektiği konusu ayrıca ele alınıp işlenmekte, bu konuda basın ve yayın organlarında karşılaşılan örneklerden yararlanılmaktadır. 

Paragraf ve metin oluşturulurken nelere dikkat edilmesi gerektiği konusu detaylı bir şekilde işlenecektir. Metin yazım şekilleri; dilekçe, özgeçmiş, rapor gibi matbuu metinlerden başlayarak, haber metni oluşturabilmek, ropörtaj, makale, fıkra, deneme gibi edebi türleri tanıtıp sınıf içi uygulamalarla öğrencilerin bu konudaki bilgi ve becerilerini arttırmak hedeflenmektedir. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

YAZIM KILAVUZU. TDK (Türk Dil Kurumu) nın 2012 baskısı

Dil Yanlışları, Ömer Asım Aksoy. (2000) Adam Yayınları, İstanbul.

Türkçede Dil Yanlışları. Yakup Yılmaz (2013). Özel Kitaplar. İstanbul.

Makaleler:

Kitle İletişim Araçlarındaki Dil Yanlışları

Engin Ömeroğlu (2019). International Journal Of Languages; Edication and Teaching.Volume: 7 Issue 1 March

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir.
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar.
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir.
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir.
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir.
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir.
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir.
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir.
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir.
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir.
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir.
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
29
30
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Sözlü Sınav 20
2. Sözlü Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)