Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim Tarihi ILT 108 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi IŞIL ŞİMŞEK
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. ŞEBNEM CEYLAN APAYDIN, Doç.Dr. MEHMET GÜZEL, Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL KURTULDU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, öğrencilere tarih öncesi ilk iletişim biçimlerinden başlayarak günümüze kadar iletişim alanında yaşanan teknolojik, toplumsal ve tarihsel gelişmelerin ana hatlarını aktarmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

1.Haftalık Ders Akışı

2.Hafta: Dersin tanıtımı ve okuma listesinin paylaşılması

3.Hafta: İletişim Bilimleri alanına genel giriş: İletişim, Tarih ve Toplum ilişkisi

4.Hafta: İletişim, Tarih ve felsefe

5.Hafta: Yazının bulunuşu; sözlü kültürden yazılı kültüre

6.Hafta: Matbaanın icadı, iletişim ve haberleşmedeki yeri

7.Hafta: İlk haberleşme sistemleri; gazetelerin doğuşu

8.Hafta: Avrupa’da basının gelişimi

9.Hafta: Ara sınav

10.Hafta: Sanayi Devrimi ve İletişim

11.Hafta: Osmanlı’da matbaa ve ilk gazeteler

12.Hafta: Osmanlı’da gazetelerin gelişimi II

13.Hafta: Abdülhamit Dönemi ve Basın

14.Hafta: Milli mücadele dönemi ve basın

15.Hafta: Dersin Genel Değerlendirmesi

 Final

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişim ve tarih arasındaki ilişkiyi açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
2 İlk haberleşme biçimlerini sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 İletişim araçlarının ortaya çıkış koşulları hakkında fikir sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Teknolojik gelişmeler ve iletişim araçlarına olan etkilerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma, dersin tanıtımı ve okuma listesinin paylaşılması
2 İletişim, tarih ve toplum ilişkisi
3 Tarihöncesi ve ilk iletişim biçimleri
4 Yazının bulunuşu; sözlü kültürden yazılı kültüre
5 Matbaanın icadı, iletişim ve haberleşmedeki yeri
6 İlk haberleşme sistemleri
7 Gazetelerin doğuşu
8 Ara Sınav
9 Sanayi Devrimi ve İletişim
10 Kitle iletişim araçlarının gelişimi; Radyo
11 Kitle iletişim araçlarının gelişimi;Televizyon
12 Teknolojik gelişmeler ve iletişime etkileri
13 İnternetin doğuşu ve küreselleşme
14 Dersin Genel Değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Topuz, Hıfzı. Türk Basın Tarihi, Remzi, İstanbul (2003)

Orhan, Koloğlu. (2006) Osmanlı'dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi. Pozitif Yay. İst

Ahmet Emin Yalman, Modern Türkiye'nin Gelişim Sürecinde Basın (1831-1913)

Childe, Gordon. Tarihte neler oldu?, çev. A. Şenel ve M. Tunçay, İstanbul: Alan 1993.
Jean-Noel, Jeanneney. Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi, çev. Esra Atuk, İstanbul: YKY.,1998.
Alemdar, Korkmaz. İletişim ve Tarih. Ankara: Ümit Yayıncılık, 2001.
David Crowley, Paul Heyer, İletişim Tarihi, Ankara: Phoenix Yayınları 2010.
Asa Briggs, Peter Burke, Medyanın Toplumsa Tarihi, İstanbul: Kırmızı Kitabevi 2011

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir.
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar.
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir.
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir.
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir.
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir.
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir.
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir.
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir.
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir.
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir.
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
29
30
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 50
2. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Ara Sınav 2 2 4
Final 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 5 5 25
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 5