Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya ve Toplumsal Cinsiyet GZT 014 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Medya anlam üretimi işlevi ile teknolojik alt yapısıyla toplumsal ilişkilerin ve toplumsal yaşamın organizasyonunu kontrolü altına almış bulunmaktadır. Bu yaşam organizasyonu içinde toplumsal cinsiyet algısının oluşumuna da hizmet eden medya kadın- erkek kimliklerine de rol- sorumluluk ekseninde yön vermektedir. Bu bağlamda dersin amacı medyanın kültürden kültüre değişen toplumsal cinsiyet algısını nasıl oluşturduğu- yönlendirdiği- baskıladığı konusunda öğrencilere farkındalık kazandırmak ve entelektüel birikim sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Medyanın anlam üretimi, medya ve kültür ilişkisi, medya ve toplumsal farklılaşma, medya ve gerçekliğin sunumu, toplumsal cinsiyet, cinsiyet ayrımcılığı, toplumsal cinsiyet algısı ve tarihsel kökenleri, gelenekten-moderniteye toplumsal cinsiyet algısı, toplumsal cinsiyet temelinde doğu- batı toplumları karşılaştırması, feminizm,  feminizm türleri, medya ürünleri ve toplumsal cinsiyet algısı, güncel tv programları ve toplumsal cinsiyet, yazılı basında toplumsal cinsiyet, sinema ve toplumsal cinsiyet

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medyanın işlevlerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Medya ve toplumsal farklılaşmayı kavrar. Anlatım, Tartışma, Sözlü Sınav,
3 Medya ve toplumsal cinsiyet ilişkisini analiz eder. Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Toplumsal cinsiyet temelinde doğu- batı toplumlarını karşılaştırır Anlatım, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
5 Medya ürünlerinin toplum üzerindeki toplumsal cinsiyet algısını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Medyanın anlam üretimi
2 Medya ve kültür ilişkisi
3 Medya ve toplumsal farklılaşma
4 Toplumsal cinsiyet
5 Cinsiyet ayrımcılığı
6 Toplumsal cinsiyet algısı ve tarihsel kökenleri
7 Gelenekten-moderniteye toplumsal cinsiyet algısı
8 ara sınav
9 Toplumsal cinsiyet temelinde doğu- batı toplumları karşılaştırması
10 Toplumsal cinsiyet temelinde doğu- batı toplumları karşılaştırması
11 Feminizm
12 Feminizm türleri
13 Medya ürünleri ve toplumsal cinsiyet algısı
14 Medya ürünleri ve toplumsal cinsiyet algısı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kuruoğlu, H, Aydın, B, Toplumsal cinsiyet ve Medya, detay yy

Güneş, S, Medya ve Kültür, vadi yy

Aysel, Günindi, Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir.
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. X
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. X
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. X
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. X
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. X
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. X
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. X
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. X
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. X
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. X
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. X
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
29
30
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Atölye) 20
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 20 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5