Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Siyasal Düşünceler Tarihi GZT 003 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ
Dersi Verenler Öğr.Gör. ERDAL HOŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Siyasal düşünceleri, tarihsel gelişimleri çizgisinde siyasal rejimlerle olan ilişkilerini açıklamak ve böylelikle öğrencilerin siyasal düşünce ve siyasal pratikler arasındaki ilişkileri anlayıp bu ilişkilerin temel bileşenlerini değerlendirebilmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Siyasate kavramsal bir yaklaşım.
Otorite, ittaat, egemenlik gibi kavramları güncel tartışmalar etrafında ele almak.
Siaysal iktidar ve siyaset bilgisi arasındaki ilişkinin açıklanması.
Düşünce tarihi içinde birey, siyasal haklar ve özgürlükler, demokrasi gibi kavramların ortaya çıkışını ve gelişimini genel olarak değerlendirmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu dersin sonunda öğrenci devlet ve iktidar ilşkisini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Öğrenci, otorite, siyasal rejim, demokrasi gibi kavramlara hakim olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Öğrenci Batı ve İslam Felsefesindeki yönetim biçimlerini değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Siyasal İktidar ve siyaset bilgisi: İktidar nedir? İktidarla ilgili kavramlar nelerdir? Otorite, itaat, meşruiyet nedir?
2 Devlet nedir, neden devlete ihtiyaç duyulur? Devletsiz bir toplum mümkün müdür?
3 Eski Yunan'da siyasal bilgi-siyasal iktidar sorunu, Platon´un yaklaşımları
4 Rejimlerin incelenmesi olarak siyaset bilimi, Aristoteles´in yaklaşımları, en iyi rejim yeterince iyi midir? Yurttaş anlayışının modern demokratik yeri nedir? Bireysel özgürlük ve diğer rejimlerle ilişkisi nedir?
5 Ortaçağ ve Hristiyan düşüncesi: Yeni Çağ, Renaissance ve Reform hareketleri
6 Eski Yunan siyaset felsefesi: materyalist ve idealist felsefe, sofistler ve sokrates
7 İktidar siyaseti, Machiavelli: siyasal düzen, halkın yönetimi ilkesi, siyasal iktidar, siyasal bilgelik
8 Ödevler-Sunum
9 Endülüs´te siyasal düşünce: İbn-i Rüşd
10 Endülüst'te Siyasal Düşünce: Farabi ve ideal devlet
11 Toplum sözleşmesi: Hobbes ve Locke, İnsanoğlu doğası gereği siyasal olamayacak kadar bencil midir? İnsan doğal olarak rekabetçiyse siyasal düzen nasıl mümkün olmuştur?
12 Siyasal iktidarın inkârı: La Boetie -Özgürlük- gönüllü kulluk; devlet mekanizması.
13 İbn Haldun’un siyaset teorisi, siyasal sistem sınıflandırması ve sosyolojik yaklaşımı
14 Modern devlet ve ulusçuluk: Hegel- Yurttaş; Ulusun ruhu; özgürlük ve otorite; Sivil toplum-modern devlet ve Final
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Michael Rosen Jonathan Wolff, Siyasal Düşünce, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 2006
Larry Arnhart, Siyasi Düşünce Tarihi: Plato´dan Rawls´a, Ankara: Adres Yayınları, 2005.
George Sabine, Yakın Çağ Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul: Cem Yayınları, 2000. Mehmet Ali Ağaoğulları, Levent Köker, Tanrı Devletinden Kral-Devlete; Ankara: İmge Yayınları,2004. (Machiavelli ve la Boetie ile ilgili bölümler)
Etienne de la Boetie, Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev, çev. Mehmet Ali Ağaoğulları, Ankara: İmge Yayınları, 1995.
David Thomson, Siyasi Düşünce Tarihi, İstanbul, 2002.
Blackwell´in Siyasal Düşünce Ansiklopedisi I ve II, Ankara: Ümit Yayıncılık, 1994.
İbni haldun Mukaddime
Farabi, İdeal Devlet
Ploton, Devlet
Sokrates´in Savunması
Demokrasi Üstüne: Robert A. Dahl
Gezi Fenomeni- Erol Özkoray, Nurten Özkoray

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. X
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. X
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. X
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. X
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
21 X
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
29 X
30 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 5