Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Paleomanyetizma JFM 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜNAY BEYHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Paleomagnetizma ve levha tektoniği arasındaki ilişki. Paleo ve arkeomanyetizma yöntemi ile levha tektoniği kuramına ışık tutulması
Dersin İçeriği Paleomanyetizmanın amacı nedir?, Kalıntı mıknatıslanma türleri, Kalıntı mıknatıslanma türleriyle paleomanyetizma arasındaki ilişki, Paleomanyetik yöntemin uygulanması için araziden örnek toplama yöntemi, El örneği, ölçü örneği ve pilot örnek nedir?, Örnekler üzerinde manyetik temizleme yöntemleri nelerdir?, Primer, sekonder mıknatıslanmanın ve duraylı-duraysız örneklerin birbirinden ayırt edilebilmesi, Daha önceden araziden elde edilen veriler üzerinde primer-sekonder,duraylı-duraysız ayrımı yapabilme yeteneği kazandırabilmek amacıyla uygulamalar yapılması, Paleo ile arkeomanyetizma arasındaki farkın anlatılması, Manyetik alan bileşenlerinden D,I açılarından yaralanarak levha hareketleri hakkında yorum yapabilme yeteneğinin kazandırılabilmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Paleomanyetizmanın amacı ve Kalıntı mıknatıslanma türlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, Sınav ,
2 Kalıntı mıknatıslanma türleriyle paleomanyetizma arasındaki ilişkiyi tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, Sınav ,
3 Paleomanyetik yöntemin uygulanması için araziden örnek toplama yöntemlerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, Sınav ,
4 Primer, sekonder mıknatıslanmanın ve duraylı-duraysız örneklerin birbirinden ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, Sınav ,
5 Paleo ile arkeomanyetizma arasındaki farkı kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, Sınav ,
6 Manyetik alan bileşenlerinden D,I açılarından yaralanarak levha hareketleri hakkında yorum yapabilmeyi kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, Sınav ,
7 Yer manyetik alanının ters dönmeleri , Paleomanyetik kutuplar ve dolanımı, kıtaların kayması teorisi ve paleomanyetizma konularını tanımlar ve kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Paleomanyetizmanın amacı nedir? Kalıntı mıknatıslanma türleri
2 Kalıntı mıknatıslanma türleriyle paleomanyetizma arasındaki ilişki
3 Paleomanyetik yöntemin uygulanması için araziden örnek toplama yöntemi
4 Coulomb kanunu, bir kutbun manyetik potansiyeli, birim kutuptan çıkan kuvvet çizgilerinin sayısı.
5 El örneği, ölçü örneği ve pilot örnek nedir?
6 Örnekler üzerinde manyetik temizleme yöntemleri nelerdir?
7 Primer, sekonder mıknatıslanmanın ve duraylı-duraysız örneklerin birbirinden ayırt edilebilmesi
8 Daha önceden araziden elde edilen veriler üzerinde primer-sekonder,duraylı-duraysız ayrımı yapabilme yeteneği kazandırabilmek amacıyla uygulamalar yapılması
9 Daha önceden araziden elde edilen veriler üzerinde primer-sekonder,duraylı-duraysız ayrımı yapabilme yeteneği kazandırabilmek amacıyla uygulamalar yapılması
10 Daha önceden araziden elde edilen veriler üzerinde primer-sekonder,duraylı-duraysız ayrımı yapabilme yeteneği kazandırabilmek amacıyla uygulamalar yapılması
11 Paleo ile arkeomanyetizma arasındaki farkın anlatılması
12 Manyetik alan bileşenlerinden D,I açılarından yaralanarak levha hareketleri hakkında yorum yapabilme yeteneğinin kazandırılabilmesi
13 Manyetik alan bileşenlerinden D,I açılarından yaralanarak levha hareketleri hakkında yorum yapabilme yeteneğinin kazandırılabilmesi
14 Yer manyetik alanının ters dönmeleri , Paleomanyetik kutuplar ve dolanımı, kıtaların kayması teorisi ve paleomanyetizma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları NAGATA, T., (1961) Rock Magnetizm, Maruzen, Tokyo
ORBAY, N., (1979) The Paleomagnetic Study of the North Anatolian Fault Zone, Ist. Un. Fen Fak. Mec. C. 44, 23- 39

SANVER, M., (1968) Phy. Earth. Planet Interi. I.,403-421

SANVER, M., (1984)Paleomanyetizma, İTÜ., Maden Fakültesi Yayınları

VAN DER VOO, R., CHANNELL, J. E.T. (1980) Paleomagnetism in Orogenic Belts. Rev. Geophys Space Phys., 18, 455-482
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 8 5 40
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6