Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şehir Coğrafyası Araştırma Yöntemleri COG 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dünya nüfusunun yaklaşık yarısının ikamet ettiği şehir bölgelerini ve dünya üzerindeki farklılıklarını ortaya koymak. Şehir araştırmalarında izlenecek yöntemleri öğrenmek. Örnek uygulama çalışmalarıyla dersde öğrediği teorik bilgileri bekiştirmek.
Dersin İçeriği Şehirlerin tanımı, şehirlerin ortaya çıkışı ve şehirleşme hareketleri ile şehirlerin yeryüzündeki dağılışları üzerinde durulacaktır. Ayrıca şehirlerin sınıflandırılması, şehir içi farklı fonksiyon sahaları bunların tespitinde takip edilecek yol, şehir içi arazi kullanışı, şehir bölgelerinin araştırılması ve bu sahaların düzenine ait ilkeler bu dersin ana konuları içinde yer almaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yerleşim alanı olarak şehri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Bir araştırmada dikkat edecekleri unsurları kendi cümleleri ile ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Ödev,
3 Şehirle ilgili analiz yapar Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Ödev,
4 Araştırma yapacakları konu ve alanda uygulamaları gereken yöntemi bilir ve planlar Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
5 Teorik ve pratik olarak öğrendiklerini derleyerek rapor haline getirmeyi öğrenirler Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Ödev,
6 Şehirsel alanda çalışma yapar Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
7 Kentle ilgili ekonomik ve sosyal analizler yapar Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Ödev,
8 Şehrin bölgelerini ayırt eder Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
9 Şehirsel arazi kullanılış haritası hazırlar Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
10 Teorik ve pratik olarak öğrendiklerini derleyerek rapor hazırlar Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Şehirin tanımlanması ve özellikleri
2 Şehrin tarihsel gelişimi, Sanayi öncesi şehirler ve esasları
3 Sanayi şehirleri ve sanayinin şehirlerde yarattiği farklılıklar, Sanayileşme sürecinde şehir gelişimi ve arazi kullanımı
4 Sanayi sonrası şehirlerin geçirdiği sürecler ve özellikleri
5 Şehirlerin gelişmesine bağlı olarak ortaya çıkan şehir modelleri ve mekana yansıması
6 Şehrin bölgeleri: Şehir icerisinde bölgelerin ayrılmasında esas alınan temel kriterler
7 Şehirsel bölgelerin ayrılması tanımlanması
8 Ara Sınav(Vize)
9 Şehir çalışmalarında uygulanacak yöntemler.
10 Arazi çalışması
11 Arazi çalışması
12 Şehirsel bölgelerinin analiz edilmesi, Nüfus ve ekonomik uğraslar açısından
13 Şehir bölgelerinin yerleşme düzeni açısından tahlil edilmesi, dünyadan örneklerle
14 Arazi çalışması sonuçlarının rapor haline getirilip sunulması
Kaynaklar
Ders Notu Konularla ilgili 10 tane ppt
Ders Kaynakları [1]Danielzyk, Rainer u.a. (1995): Regionalizierte Entwicklungsstrategien. = Material zur Angewandten Geographie. Bd. 30.
[3]• Stadtgeographie II- Regionale Stadtgeographie, Jürgen Bähr, Ulrich Jürgens, ISBN: 3-14-160292-1
[4]Heineberg, H (1993): Stadtgeographie. ISBN 3-506-21150-1
[5]Hofmaister, B (1999): Stadtgeographie. ISBN 3-14-160298-0
[6]Lichtenberger, E (1998): Stadtgeographie. ISBN 3-519-13424-1
[7]Lichtenberger, E (2002): Die Stadt. Von der Polis zur Metropolis. Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt.
[8]Tümertekin, E., Özgüç, N.(2004): Beşeri Coğrafya. İnsan-Kültür-Mekan
[9]Tümertekin, E. (1997): İstanbul. İnsan ve Mekan. Tarih Vakfı Yurt Yayınları
[10]Hayır, M., An Example For The Suburban Settlements Formed Developing Cities By Industrialization – Adapazarı 32 Evler District, International Symposium on Geography. June 5-8, 2007 Kemer-Antalya-Turkey
[11] Hayır. M. . “Deprem Sonrası Marmara Bölgesinde Oluşan Yeni Yerleşim Bölgeleri” IV. Ulusal Coğrafya Sempozyumu “Avrupa Birliği Sürecindeki Türkiye’de Bölgesel Farklılıklar” Ankara Üniversitesi, Türkiye Coğrafyası Araştırma ve Uygulama Merkezi. Ankara, 2006
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer X
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. X
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Arazi Çalışması) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 25 25
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6