Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Beşeri Coğrafya Araştırma Yöntemleri COG 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU
Dersi Verenler Prof.Dr. ZERRİN KARAKUZULU,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Coğrafyanın iki temel prensibinden birisi olan beşeri coğrafya alanında araştırma yapmaya yönelik yöntem ve tekniklerin verilmesi.
Dersin İçeriği Beşeri coğrafya araştırma yöntemlerinin esasları,verilerin toplanması, analiz edilmesi, istatistiksel verilerin değerlendirilmesi.Ayrıva toplanan ve değerlendirilen verilerin diyagram ve haritalarla görsel biçimde sunulması, rapor ve tez yazımında dikkat edilecek hususlardan oluşur.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir coğrafi araştırmadaki aşamaları ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Sahanın coğrafi potansiyelini ve coğrafi sorunları tanımlar Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Ödev, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Nüfus,yerleşme,tarım,turizm,sanayi,ulaşım vb. konularda veriler toplar Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Ödev, Proje / Tasarım,
4 Araştırma tasarımlarını formule eder Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Portfolyo, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Toplanan verileri analiz eder Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
6 Amaca uygun haritalar hazırlar Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Performans Görevi, Proje / Tasarım, Ödev,
7 Toplanan ve analiz edilen bilgileri rapor haline dönüştürür. Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme, Proje / Tasarım, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Coğrafi araştırmadaki aşamalar, sorunların tanımlanması, tasarının formule edilmesi ve veri toplaması [2]1-21
2 Veri toplanması; kitaplık kaynaklarından ve istatistiki verilerden faydalanma [2]25-48
3 Kartoğrafik kaynakların (harita ve hava fotoğrafı) kullanımı [2]48-63
4 Saha çalışmalarında anket ve mülakat yöntemlerinin uygulanması [2]63-80
5 Örnekleme yöntemleri; rastlantısal, sistematik, katmanlı örnekleme ve örnek miktarı [2]80-90
6 Verilerin İstatistiksel Değerlendirilmesi; Sayısal Dağılımların Tasviri [2]93-126
7 Mekansal Dağılımların Tasviri; nokta, gizgi kalıpları ve alanın açıklanması [2]126-164
8 Ara Sınav
9 Verilerin Görsel Biçimde Sunulması; İstatistiksel Diyagramlar [2]168-193
10 İstatistiksel Haritalar [2]193-
11 Belirli alanlar içerisinde dağılış gösterme yöntemleri [2]210-231
12 Alan ve Mesafe değiştiren Yöntemler [2]233-246
13 Coğrafi Araştırma Raporlarının Yazımı [2]246-249
14 Yüksek Lisans Tezi Oluşturma [2]249-284
Kaynaklar
Ders Notu [1] 13 Adet ppt
Ders Kaynakları [2] Beşeri Cğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri, NAzmiye ÖZGÜÇ, istanbul Üniversitesi Basımevi ve Film Merkezi, İstanbul, 1994
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer X
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 3 6
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 12 12
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6