Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bölgesel Coğrafya Araştırma Yöntemleri | COG 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bölgesel bakış açısının, Coğrafyada bölgesel yöntemle sisitematik yöntemin farklarının ve Bölgesel coğrafyanın teorisinin ve uygulama yötemlerinin kavratılması. |
Dersin İçeriği | Bölgesel coğrafya araştırma metodlarının sistematik coğrafya araştırmalarından farklı olan yönleri ve bunun nedenleri ile bölgesel incelemelerin bilimsel esasların açıklanması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeryüzünün farklı bakış açılarına göre çok farklı bölgelerden oluştuğunu bilir | Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, | Sınav , |
2 | Her bölgenin oluşum ilkelerinin bilinmesi ile çözümlenebileceğini açıklar | Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | Oluşum ilkeleri bilinmeden bölgelere müdahale etmenin sakıncalarını anlatır | Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Bölgesel yöntem ile olayları bir bütün halinde değerlendirir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
5 | Bölgesel Coğrafyanın Uygulamada geniş bir yere sahip olduğunu bilir | Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve temel kavramlar | |
2 | Bölgesel coğrafyanın gelişim evreleri | |
3 | Bölge kavramının açıklanması | |
4 | Bölgesel analizin kullanışlılığı | |
5 | Konu ve kriter değişkenliği | |
6 | Zaman ve mekan değişkenliği | |
7 | Bölge ayrımında zorluklar | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bölge tipleri | |
10 | Bölge planlama ile ilgili temel kavramlar | |
11 | Coğrafyacıların bölge planlamada rolü | |
12 | Bölge palnlamayla uygulamalı coğrafyanın ilişkisi | |
13 | Kırsal planlama ve bölgesel coğrafya | |
14 | Şehir planlama ve bölgesel coğrafya |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ali ÖZÇAĞLAR 2010, Bölge Kavramı ve Sistematiği, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi |
Ders Kaynakları | 1- ARINÇ, K., 2013, Coğrafi Metodoloji Açısından Bölgesel Coğrafya, Bölge Bilimi ve Coğrafi Bölgeler, Sayı 60:13-24, İstanbul 2- ERİNÇ,S; 1958, Bölge Sınırlandırmanın Esasları, İkinci İskan ve Şehircilik Haftası, 69-94 3- ERİNÇ,S; 1959, Bölge Planı Nasıl Yapılır, İ.Ü.Coğr. Enst. Derg, 10, 36-51, İstanbul 4- ERİNÇ,S; 1963, Tatbiki Coğrafya ve Planlama, İTÜ Şehircilik Konferansları(1962-63), 1-37 5- KILIÇ, S. E., 2004, Coğrafyada ve Bölge Planlamada Bölge Kavramının Karşılaştırılmalı Olarak İrdelenmesi, Ege Coğrafya Dergisi, 13, 17-28, İzmir 6- KOÇ, H., AKSOY, B., 2012, Coğrafya Eğitiminde Bölge Kavramı, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 25, 319-339, İstanbul 7- ÖZGÜR E. M.; 2010, Bölgesel Kalkınma, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Bölümü, Ders Notları 8- TAŞ, B., 2006, AB Uyum Sürecinde Türkiye İçin Yeni Bir Bölge Kavramı; İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırılması (İBBS), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 2 9- TUNCEL, M., 2011, Birinci Coğrafya Kongresinde Türkiye Coğrafi Bölgelerinin İsimlendirilmesi, Sınırlarının Tespiti ve Günümüze Etkileri, Türk Coğrafya Dergisi, Sayı 57:1-10, İstanbul 10- TUNÇDİLEK, N. 1996, Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri, İ:Ü. Dnz. Bil. Ve Coğr. Enst. Yay. İstanbul. 11- TÜMERTEKİN, E. 1961, Bölge Planlamasında Coğrafyacının Rolü, İ.Ü.Coğr. Enst. Derg:11 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
11 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer | ||||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 13 | 13 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |