Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bölgesel Coğrafya Araştırma Yöntemleri COG 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ
Dersi Verenler Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Bölgesel bakış açısının, Coğrafyada bölgesel yöntemle sisitematik yöntemin farklarının ve Bölgesel coğrafyanın teorisinin ve uygulama yötemlerinin kavratılması.
Dersin İçeriği Bölgesel coğrafya araştırma metodlarının sistematik coğrafya araştırmalarından farklı olan yönleri ve bunun nedenleri ile bölgesel incelemelerin bilimsel esasların açıklanması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeryüzünün farklı bakış açılarına göre çok farklı bölgelerden oluştuğunu bilir Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Sınav ,
2 Her bölgenin oluşum ilkelerinin bilinmesi ile çözümlenebileceğini açıklar Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 Oluşum ilkeleri bilinmeden bölgelere müdahale etmenin sakıncalarını anlatır Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
4 Bölgesel yöntem ile olayları bir bütün halinde değerlendirir Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
5 Bölgesel Coğrafyanın Uygulamada geniş bir yere sahip olduğunu bilir Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve temel kavramlar
2 Bölgesel coğrafyanın gelişim evreleri
3 Bölge kavramının açıklanması
4 Bölgesel analizin kullanışlılığı
5 Konu ve kriter değişkenliği
6 Zaman ve mekan değişkenliği
7 Bölge ayrımında zorluklar
8 Ara Sınav
9 Bölge tipleri
10 Bölge planlama ile ilgili temel kavramlar
11 Coğrafyacıların bölge planlamada rolü
12 Bölge palnlamayla uygulamalı coğrafyanın ilişkisi
13 Kırsal planlama ve bölgesel coğrafya
14 Şehir planlama ve bölgesel coğrafya
Kaynaklar
Ders Notu Ali ÖZÇAĞLAR 2010, Bölge Kavramı ve Sistematiği, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi
Ders Kaynakları 1- ARINÇ, K., 2013, Coğrafi Metodoloji Açısından Bölgesel Coğrafya, Bölge Bilimi ve Coğrafi Bölgeler, Sayı 60:13-24, İstanbul
2- ERİNÇ,S; 1958, Bölge Sınırlandırmanın Esasları, İkinci İskan ve Şehircilik Haftası, 69-94
3- ERİNÇ,S; 1959, Bölge Planı Nasıl Yapılır, İ.Ü.Coğr. Enst. Derg, 10, 36-51, İstanbul
4- ERİNÇ,S; 1963, Tatbiki Coğrafya ve Planlama, İTÜ Şehircilik Konferansları(1962-63), 1-37
5- KILIÇ, S. E., 2004, Coğrafyada ve Bölge Planlamada Bölge Kavramının Karşılaştırılmalı Olarak İrdelenmesi, Ege Coğrafya Dergisi, 13, 17-28, İzmir
6- KOÇ, H., AKSOY, B., 2012, Coğrafya Eğitiminde Bölge Kavramı, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 25, 319-339, İstanbul
7- ÖZGÜR E. M.; 2010, Bölgesel Kalkınma, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Bölümü, Ders Notları
8- TAŞ, B., 2006, AB Uyum Sürecinde Türkiye İçin Yeni Bir Bölge Kavramı; İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırılması (İBBS), Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 2
9- TUNCEL, M., 2011, Birinci Coğrafya Kongresinde Türkiye Coğrafi Bölgelerinin İsimlendirilmesi, Sınırlarının Tespiti ve Günümüze Etkileri, Türk Coğrafya Dergisi, Sayı 57:1-10, İstanbul
10- TUNÇDİLEK, N. 1996, Bölgesel Coğrafyanın İlkeleri, İ:Ü. Dnz. Bil. Ve Coğr. Enst. Yay. İstanbul.
11- TÜMERTEKİN, E. 1961, Bölge Planlamasında Coğrafyacının Rolü, İ.Ü.Coğr. Enst. Derg:11
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) X
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 13 13
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6