Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Yöntemleri ISL 388 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET YAĞMUR ERSOY
Dersi Verenler Doç.Dr. AHMET YAĞMUR ERSOY,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin bilim ve bilim felsefesi konusunda temel bilgilere sahip olmasını sağlamak, bilimsel bir çalışmayı (makale, bildiri, rapor, kitap) tasarlamak, yürütmek ve raporlandırmak, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel mantığını kazanmak ve sorgulayıcı, araştırıcı bir düşünme biçimi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bilimsel bir araştırmanın yürütülmesinde izlenmesi gereken temel süreç ve yöntemler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve yorumlayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Yöntem hakkında öğrenilenleri araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulama ve yapılacak araştırma ile ilişkilendirme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilme ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilme ve araştırma stratejisi önerebilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Bilim Felsefesi, Bilgi ve Bilimsel Bilgi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.3-16).
2 Araştırma Problemlerinin Belirlenmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 19-45)
3 Eleştirel Kaynak Taraması Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 47-53)
4 Araştırma Soru ve Hipotezlerinin Oluşturulması Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 55-62)
5 Araştırma Stratejisinin Belirlenmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 62-70)
6 Araştırma Evreni ve Örnekleme Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 129-142)
7 Araştırma İçin İkincil Verilerin Derlenmesi Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.73- 91)
8 Araştırma İçin Birincil Verilerin Derlenmesi: Anketler Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.73- 91)
9 Araştırma İçin Birincil Verilerin Derlenmesi: Gözlem ve Mülakat Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 98- 102)
10 Araştırmalarda Ölçüm ve Ölçekler Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.107-126)
11 Temel Veri Analiz Yöntemleri Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
12 Raporlama: Araştırma Raporunun İçeriği Herhangi bilimsel çalışmalara göz atılması (s.333-348)
13 Raporlama: Araştırma Raporunun Şekli Şartları Dergi, Fakülte, Enstitü yazım kurallarına bakılması
14 Sonuç: Başarılı Bir Bilimsel Çalışma İçin İpuçları Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu Altunışık, Coşkun, Yıldırım ve Bayraktaroğlu (2010) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya Kitabevi.
Ders Kaynakları Diğer Kaynaklar : Saunders, M. Lewis, P. and Thornhill, A. (1997) Research Methods for Business Students, London: Financial Times
Sekaran, U. (1992) Research Methods for Business, Canada: John Wiley & Sons, 2nd Edition.
Gökçe, B. (1992) Toplumsal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Savaş Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası ticaretin kuramsal altyapısı ile ithalat, ihracat, kambiyo, gümrük ve lojistik gibi operasyona yönelik bilgilerini anlama ve kullanabilme becerisine sahip olma, küreselleşen sermaye, emek ve mal ticaretinde iş kültürü ve pazarlama etkileşimini özümseyebilme X
2 Uluslararası ticaret ile ilgili küresel ve ulusal temel düzenlemelere hakim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme X
3 Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz edebilme, örgüt içerisinde görev aldığı konularda sorunları tanımlama, görüş bildirme ve çözüm yolları sunma becerisi kazanma X
4 Bilgisayar kullanımının yanında uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımları kullanabilme becerisini kazanabilme X
5 Araştırma becerisine ve analitik düşünme yeteneğine sahip olma, alınacak kararların ve uygulanacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını öngörebilme, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurabilme, stratejik yaklaşım geliştirebilme, düşüncelerini başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme ve yüksek ikna gücüne sahip olma X
6 Görev aldığı alanlarda kurumun vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilme X
7 Eleştirel düşünme ve alternatifler üretebilme yetkinliğinin sonucu olarak farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olma ve inisiyatif kullanabilme X
8 Kendi alanında sürekli iyileştirmeye odaklı ve yenilikçi olabilme X
9 Liderlik özelliklerine sahip olmakla birlikte takım çalışmasına yakın olma ve diğer alanlardaki uzmanlarla mesleki paylaşıma ve etkileşime dayalı yatay ve dikey iletişim kurabilme yeteneğine sahip olma. X
10 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
11 En az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme
13 Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme X
14 Paydaşlarla ilişkileri analiz edebilme, alanındaki gelişmeleri ve yenilikleri izleyebilme, kurumunun konumunu sorgulayabilme ve öneriler sunma X
15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 4 7 28
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 164
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,56
Dersin AKTS Kredisi 5