Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarih Yazımı ve Yaklaşımlar | YEN 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BİLGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Tarih yazımının tarihsel süreç içerisinde nasıl şekillendiğini öğrenme |
Dersin İçeriği | Tarih yazıcılığı ve yaklaşımlarını ayrıntılı ele alma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarih yazıcılığının ortaya çıkışını ve gelişimini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Osmanlı kuruluş dönemi tarih yazıcılığının Türk tarih yazıcılığındaki yerini belirler | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Modern dönem öncesi Osmanlı Tarih yazıcılığını değerlendirir | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Dünyadaki tarih okullarını tanır | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, |
5 | Alman ve Avusturya tarihçilerinin Türk tarihçiliği üzerindeki etkilerini tartışır | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
6 | İngiliz ve Amerikan tarihçilerinin Türk tarihçiliği üzerindeki etkilerini analiz eder | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarih yazımının ortaya çıkışı | [1] Sayfa 1-10 |
2 | Kuruluş dönemi Osmanlı tarih yazıcılığı | [8] Sayfa 39-73 |
3 | 16. ve 17. yüzyıllarda Osmanlı tarih yazıcılığı | [8] Sayfa 73-119 |
4 | Vakanüvislik | [2] Sayfa 271-287 |
5 | Dünyada ve Türkiye’de tarih yaklaşımları | [3] Sayfa 27-49 |
6 | Alman tarihçi okulu | [4] Sayfa 7-38 |
7 | Avusturya çevresi | [4] Sayfa 39-73 |
8 | Annales Okulu | [5] Sayfa 29-109 |
9 | ARASINAV | |
10 | Annales Okulu’nun Türkiye’deki etkileri | [5] Sayfa 7-28 |
11 | İngiliz tarih felsefecilerinin görüşleri | [6] Sayfa 33-101 |
12 | Amerikan tarihçilerinin görüşleri | [7] Sayfa 3-45 |
13 | Tartışma ve değerlendirme | |
14 | Sonuç: Tarihe nasıl yaklaşmalıyız? |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul, Kubbealtı, İstanbul 1995. 2- Bekir Kütükoğlu, Vekayinüvis, c: XIII, ss. 271-287. 3- İlhan Tekeli, Tarih Yazımı Üzerine Düşünmek, Dost Kitapevi, Ankara 1997. 4- Emre Bağce, Frankfurt Okulu, İstanbul 2006. 5- Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, Ankara 2002. 6- R. G. Collingwood, Tarih felsefesi Üzerine Denemeler, İstanbul 2000. 7- Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek, Ankara 1995. 8- Söğüt’ten İstanbul’a, Ankara 2000. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |