Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarih Araştırma Teknik ve Yöntemleri | YAK 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SERKAN YAZİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SERKAN YAZİCİ, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlmî ve meslekî konularda araştırma usul ve teknikleri kazandırma. Tarihin tanımı, önemi, diğer bilim dallarıyla ilişkisi, tarih yazıcılığı, tarihi olayların değerlendirilmesi ve yazılmasında dikkat edilmesi gereken metodik hususlar kavratılarak, tarihle ilgili yazılı ve sözlü eserlerin incelenmesi. Kullanılacak materyalin seçiminde uygulanacak ilmî metotların tasnifi. |
Dersin İçeriği | 1) Tarih ilminin mana, konu ve faydaları. 2) Tarih’in faydalandığı ilimler. 3) Tarih’in Kaynakları 4) Bir eser ve Makalenin kaleme alınması. 5) Tarihin ne olduğunu, işlevini ve yararını tanıyabilecek, Bilimsel tarihin çalışma yöntemini kavrayabilecek, Bilimsel Tarih incelemesinde kullanılan araştırma tekniklerini, eleştirel yaklaşım ile dipnot ve kaynakça kullanımını kavrayabilecek, Olayları tarihi süreç içerisinde yorumlayabilecek, Belgelerden tarihsel bilgi üretebilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlmî ve meslekî konularda araştırma usul ve teknikleri kazanma | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Bilgi ve Belgeleri değerlendirmek ve gerekli ilmî çalışmalarda kullanmak için bilgi edinme. | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, |
3 | Kaynakların farklılıklarını karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
4 | Kaynakları tenkit eder | Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarih ilminin mana, konu ve faydaları. | |
2 | Tarih’in faydalandığı ilimler. | |
3 | Tarih araştırmalarının sosyal gelişmedeki rolü. | |
4 | Tarih yazıcılığının çeşitleri, tarihin yazılı ve sözlü kaynakları, bunların değerlendirme biçimleri. | |
5 | Tarihi kaynakların değerlendirilmesi, tarihte tahlil, tenkid ve terkib metotları | |
6 | Tarihin kaynakları. | |
7 | Tarih araştırmacılığının ve yazımcılığının çeşitleri | |
8 | Kütüphanelerden faydalanma usulleri. | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Kaynakların Tasnifi: Sözlü Kaynaklar. | |
11 | Kaynakların Tasnifi: Yazılı, Çizili, Sesli ve Görüntülü Kaynaklar. | |
12 | Kaynakların Tasnifi: Müzelik Malzeme. | |
13 | Bilgisayarın Tarih araştırmalarındaki yeri. | |
14 | Kaynak Tenkidi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili, İstanbul. 2) M. Tayyib Gökbilgin, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İst. 1979. 3) Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, İstanbul 1994. 4) Suraiya Faroqhi, Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir?, İstanbul 2001. 5) E.H. Carr., Tarih Nedir, İstanbul 1980. 6) Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İst. 1989. 7) Ali Aktan, Osmanlı Paleografyası ve Siyasi Yazışmalar, İstanbul 1995. 8) Mahmud Yazır, Eski Yazıları Okama Anahtarı, VGM yay., Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |