Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeniçağda Osmanlı Devleti Kaynakları YEN 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK
Dersi Verenler Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste, Osmanlı Tarihinin temel kaynaklarının nelerden oluştuğu, Kaynakların her bir türünün ne gibi özelliklere sahip olduğu, bunların değişik dönemlerde hangi alanlarda kullanılabileceklerinin öğretilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği Bu derste, Osmanlı ana kaynaklarından vakanüvisler başta olmak üzere temel arşiv kayıtları arasında genel bir sınıf teşkil eden Mühimme, Şeriyye Sicilleri ve diğer malzemelerin tarihsel değerleri üzerinde durulacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kaynak ile bilgi arasındaki temel bağı kurar. Kaynağın bilgi açısından nasıl bir değer taşıdığını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
2 Yeniçağ’da Osmanlı Devleti tarihi kaynaklarını belirler Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
3 Kaynakların çeşitlerini ve bu farklı türlerin hangi alanlarda kullanılabileceğini belirler Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
4 Osmanlı tarih yazıcılığının nasıl tekamül ettiğini somut örneklerle gösterir Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
5 Türk ve Dünya tarihlerine ait her türlü eserin incelenme, faydalanma ve mevcut bilgilere yeni bilgiler katma yönünden taşıdıkları değerleri bizzat eserler bazında ortaya koyar Anlatım, Tartışma, Ödev,
6 Osmanlı tarihi kaynakları ile Avrupa ve Asya tarihi kaynakları arasında ne gibi benzerlikler ve farklılıkların bulunduğunu gösterir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Tarihçiliğinin doğuşu, ilk dönemi Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007
2 II. Murad, Fatih ve II. Beyezîd dönemi tarihçileri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007
3 Tarih Yazıcılığında Osmanlı klasik dönemi Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007
4 16. Yüzyıl Osmanlı Tarihçileri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007
5 17. Yüzyıl Osmanlı Tarihçileri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007
6 18. Yüzyıl Osmanlı Tarihçileri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007
7 19. Yüzyıl Osmanlı Tarihçileri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007
8 Sefaret nameler Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, s. 134 - 149
9 Ara sınav
10 Şeriyye Sicilleri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi ,155 - 175
11 Tapu Tahrir Defterleri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi ,175 - 184
12 Mühimme Defterleri Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 185 – 197.
13 Salnameler Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 197 – 217.
14 Kaynakların mukayesesi ve toplu olarak değerlendirilmesi Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 218 - 220.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Babinger, Franz, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, Çev. Coşkun Üçok, Ankara 2000; Bursalı Mehmet Tahir, Osmanlı Müellifleri, Haz. İsmail Özen, Fikri Yavuz, I – IV, İstanbul 1975; Başbakanlık Osmanlı Arşivi Mühimme Defterleri, Tahrir Defterleri, Muhasabe Defterleri Neşriyatı
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6