Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Edebiyatı Mensur Metin İncelemeleri | ETE 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ORHAN KAPLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. OZAN YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş.Gör.Bedriye Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen Divan edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; tezkireler, gazavatname, hamzaname, seyahatname gibi türlerin ve konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılması. Ayrıca diğer tarih, lügat, mensur yazılmış divan dibacelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması. |
Dersin İçeriği | 13.-19. yy. arasında yaşamış yazarların mensur eserlerinden seçilmiş örnek metinler üzerinde çalışma yapmak. Böylece hem şair ve yazarların şahsi üslupları, hem de dönemin üslup özellikleri hakkında bilgi edinmek. Gerek dinî, gerekse propan metin örneklerinden hareketle mensur eserlerdeki içerik ve konu çeşitliliğine dair bilgi vermek. Bu yüzyıllara ilişkin mensur eserlerin, sonraki yüzyıl şair ve yazarları üzerindeki etkilerine dikkat çekmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinleri karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinlerle ilgili bilgisini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | 13.-19. yüzyıllar arası Klasik Türk Edebiyatı'ndaki belli başlı mensur metinlerle ilgili hükme varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Klasik Türk Edebiyatı'nda nesir ve nesir örnekleri. | |
2 | Şeyhoğlu Mustafa ve Kenzü'l-Küberâ isimli eseri. | |
3 | Hamzanâme, Dânişmendnâme ve Battalnâme'den örnekler. | |
4 | 14. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri ile bu yüzyılda yazılmış dini ve tasavvufi metinler. | |
5 | 15. yüzyıl nesrinin dil ve edebiyat bakımından özellikleri, Tevarih-i Al-i Osman metinleri, el-Ferec Ba'de'ş-Şidde, dini ve tasavvufi metinler. | |
6 | Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân'ın Envâru'l-Âşıkîn ve Sinan Paşa'nın Tazarrunâme adlı eserlerinden örnekler. | |
7 | 16. yüzyılda nesir türünün genel görünüşü ve tezkire geleneği. | |
8 | Sehî Bey'in Heşt Behişt, Âşık Çelebi'nin Meşâirü'ş-Şuarâ ve Kınalızâde Hasan Çelebi'nin Tezkiretü'ş-Şuarâsı'ndan seçme metinler. | |
9 | ARA SINAV | |
10 | 17. yüzyılda nesir. | |
11 | Evliya Çelebi ve Seyahatnameden seçme metinler. Kafzâde Fâizî'nin Zübdetül Eşar adlı tezkiresinden seçme metinler. | |
12 | 18. yüzyılda nesir. | |
13 | Râmiz'in Âdâb-ı Zürefâ adlı tezkiresinden seçme metinler. | |
14 | Esrâr Dede'nin Tezkire-i Şuarâ-yı Mevleviyye adlı tezkiresinden seçme metinler. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yayınları, Ankara 1996.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
3. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |