Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anlatı Kişileri YTE 524 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Anlatının tarihsel gelişimini, anlatı bilimini, kurmaca yapıyı, anlatma esasına bağlı metinlerde yer alan anlatı kişilerini, bu kişilerin işlevsel ve tematik rollerini öğretmek ve bu bağlamda metin çözümlemeleri
yapmak.
Dersin İçeriği Anlatının tarihi seyri, anlatı biliminin terimleri, kurmaca metinlerde yapı ve kişiler, kişilerin işlevsel ve tematik rolleri, anlatı türleri, anlatıcı tipleri, anlatı kişilerinin sunumu bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatının tanımı ve tarihsel gelişimi hakkında bilgisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Anlatı biliminin terimlerini tanıyıp, sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Destanlardan modern anlatılara kadar ortaya çıkan anlatı kişilerini karşılaştırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Anlatıcı tiplerini ayırt eder ve metinleri bu açıdan çözümleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Kurgu dışı düzlemde yer alan kişileri belirler, rol ve görevlerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Anlatı kişileri üzerine çözümlemeler yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anlatının tanımı ve tarihsel süreçteki gelişimi
2 Anlatı Bilimi (Naratoloji) Terimleri
3 Anlatı türleri (Narrative Genres)
4 Anlatmaya bağlı edebi türlerde kurmaca yapı
5 Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler (Tip, destanlardan modern anlatılara kadar tipler)
6 Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler (Karakter ve karakterleştirme)
7 Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler ( Figür)
8 Anlatı söyleminin (narrative discourse) konuşucusu ya da sesi. (Anlatıcı/narrator)
9 Ara Sınav
10 Anlatısal bildirişimde kurgu dışı düzlemde yer alan kişiler (yazar, okuyucu vb.)
11 Anlatıcı tipleri; (Açık anlatıcı (overt narrator), Gizli anlatıcı (covert narrator)
12 Anlatıcı tipleri; İç Anlatıcı (homodiegetic narrator), Dış anlatıcı (heterodiegetic narrator), Metin içi ses (intratextual voice), Metin dışı ses (extratextual voice)
13 Anlatı kişisinin işlevsel ve tematik rolleri
14 Anlatı kişilerinin sunumu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Roman Özel Sayısı, Türk Dili, Ankara 1964, TDK Yay.
2. M.E. Forster, Roman Sanatı, (çev.) Ünal Aytür, İst. 1982.
3. R. Bourneur, Roman Dünyası ve İncelemesi, (çev.) H.Gümüş, Ank.1989;
4. Mehmet Kaplan, Tip Tahlilleri, Dergâh Yay., İstanbul 1991;
5. Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Akçağ Yay., Ankara 1991.
6. P.Stevick, Roman Teorisi, (çev.) S.Kantarcıoğlu, Ank.1993;
7. Hasan Akay, Don Juan-Derviş Tipi, Yedi İklim, S. 3, Haziran 1992, s. 19–38; “Post-modern Derviş Tipi: Osman”, Dergâh, S. 96, Şubat 1998, s. 7–9).
8. Mehmet Tekin, Roman Sanatı, İst.2001;
9. Ayşe (Eziler) Kıran- Zeynel Kıran, Yazınsal Okuma Süreçleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2003
10. Berna Moran,”Romanda Tip Olgusu ve Tipin İşlevi Üzerine”, Edebiyat Üzerine, İletişim Yay., (haz.) S.Şahin Gümüş, İst. 2004, s.149–158;
11.Nurullah Çetin, Roman Çözümleme Yöntemi, Ankara 2006
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
Dersin AKTS Kredisi 6