Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Akademik Yazarlık YTE 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elif esra ÖNEN DEDE, Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Lisansüstü düzeyde akademik ölçütlerde yazma becerisi kazandırmak

Dersin İçeriği

• Akademik yazarlığı genel çerçevesiyle tanımlamak
• Akademik metin yazmada kullanılan farklı beceri ve yaklaşımlar
• Fikir üretmek ve hipotez oluşturma
• Araştırma ve yazma yöntemlerini öğretme ve uygulatma
• Kaynaklara ulaşma ve kullanma
• Makale yazabilme

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Akademik yazarlıkla ilgili temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Bilimsel araştırma sürecinin temel yapısını fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Akademik yazılarda konu seçimi, hipotez oluşturma, referans verme ve kaynakça oluşturma gibi temel bilgileri çalışmalarında kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Akademik yazı yazma becerisini geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Akademik yazarlığın tanımı. Akademik ya da bilimsel yazarlık.
2 Bilim ve Bilimsel Düşünce Yöntemi Fikir ve hipotez oluşturma
3 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Veri Toplama Yöntemleri
4 Akademik yazının amacı
5 Kaynak Gösterme Metin İçinde Kaynak Gösterme, Metin İçinde Alıntı Yapma Kaynakçada Kullanılan Kaynak Belirtme Biçimleri
6 Akademik, bilimsel yazılarda dil ve anlatım
7 Akademik yazı çalışması, makalenin bölümlerini oluşturma
8 Konu seçimi ve hipotezin oluşturulması. Başlık, özet ve anahtar sözcükler
9 Ara sınav
10 İncelemede kullanılacak yöntemin belirlenmesi, kuramsal arka planın oluşturulup giriş bölümünün yazılması,
11 Seçilen konuya uygun alt başlıkların belirlenmesi. Bulgular ve tartışma
12 Sonuç bölümünün yazımı
13 Kaynakçayı oluşturma
14 Akademik çalışmaya uygun bilimsel bir ortamın bulunması. Çalışmanın yayımlanması ya da sözlü olarak sunumu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.Karasar, Niyazi. Araştırmalarda Rapor Hazırlama, Ankara: Alkim, 1995.
2.Üstdal, Muzaffer ve Kural Gülbahar. Bilimsel Araştırma Nasıl Yapılır, Nasıl Yazılır, İstanbul: Beta Basım Yayım, 1997.
3. Dinler, Zeynel. Bilimsel Araştırma ve Internet´e Bağlı Bilgi Merkezleri, Bursa: Ekin Kitapevi Yayını, 2000.
4.Arıkan, Rauf. Araştırma Teknikleri ve Rapor Yazma, Ankara: Gazi Kitapevi, 2000.
5.Kansu, Emin. “Bilimsel Yanıltma ve Önlenmesi”, Dünya’da ve Türkiye’de Bilim, Etik ve Üniversite. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, 2000.
6.Seyidoğlu, Halil. Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, İstanbul: Güzel Yayınları, 2000.
7.Şenatalar, Burhan. “Bilinmeyen Akademik Etik”, Görüş. Ocak
2001.
8.Türkiye Bilimler Akademisi. Bilimsel Araştırmada Etik ve Sorunları, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi, 2002.
9.Day, A. Robert. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır, (Çev.) Gülay Aşkar Altay, Ankara: Tübitak Yayınları, 2003.
10.Yıldırım, Cemal. Bilim Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2004.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6