Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat ve İdeoloji YTE 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Edebiyat metinleri kimi zaman örtük kimi zaman doğrudan bir ideolojiden/ dünya görüşünden hareket eder. Edebî metinde ideolojinin yeri, ideoloji edebiyat ilişkisinin inceleneceği bu derste metinden hareketle ideolojiye gidilecektir. Türk edebiyatının özellikle Tanzimat sonrası batılı fikir akımlarından etkilendiği bilinmektedir. Bu etkinin metindeki yerini ve işlevini göstermek istiyoruz.
Dersin İçeriği İdeoloji edebiyat ilişkisi
Manzum ve Mensur eserlerde ideoloji
Türk modernleşmesi ve ideolojiyle olan ilişkisi
Tanzimat ideolojisinin edebi eserdeki yeri
Erken Cumhuriyet dönemi eserlerinde ideoloji
Batıcılık ve edebi esere yansımaları,
Kemalizm, Milliyetçilik düşüncesinin edebi eserdeki yeri
Marksizm ve Toplumcu gerçekçilik
Varoluşçuluk, Bergson ve etkisi
Oryantalizm Türk romanındaki etkileri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İdeoloji Nedir? Kavramsal Bir çerçeve çizme denemesi, felsefe, din,ahlak arasında ideoloji
2 Edebiyatın ideolojiyle olan ilişkisi: Estetik değer üretmede ideolojinin katkısı nedir? Edebi eserde ideoloji, edebiyat metinlerinde ideolojik aygıtların göstergeleri
3 Entelektüel, aydın, fikir adamı, bilim adamı, burjuva, dünya görüşü kavramlarına daha yakından bakmak
4 Marx ve Weber ideolojisi Ahmet Hamdi Tanpınar ve Marksizm,
5 Varoloşculuk: Sartre, Bergson, Heidegger: Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinde Bergson Etklisi
6 Freud ve düşüncesinin edebi esere yaptığı etkiler: Bilinçaltı kavramı
7 Nietzsce düşüncesi ve etkileri
8 Derrida ve Yapıbozum: Felseden Edebiyata
9 Hegel Estetiği ve temel hareket noktaları
10 Kolonyalizm ve postkolonyalizm, Türk edebiyatından örnekler
11 Oryantalizm, Selforyantalizm, Orhan Pamuk’un eserlerinde Oryantalizm
12 Cumhuriyet Dönemi edebi eserlerinde ideoloji, güdümlü, tezli edebiyat metinleri: Yaban, Vurun Kahpeye, Yeşil Gece
13 Necip Fazıl, Sezai karakoç ve İslam düşüncesi
14 Kemal Tahir ve Batılılaşma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Şerif Mardin, İdeoloji,
Şerif Mardin, Siyasal ve Sosyal Bilimler
Edward Said, Oryantalizm,
Cemil Meriç, Mağaradakiler,
Cemil Meriç, Umrandan Uygarlığa
Hilmi Yavuz, Kültür Üzerine
Hilmi Yavuz, Felsefe Üzerine
Lan Almod, Yeni Oryantalistler
Terry Eagleton, ideoloji
Terry Eagleton, Marksizm ve Edebiyat Eleştirisi
Terry Eagleton, Estetiğin ideolojisi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6