Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metinlerle Yeni Türk Edebiyatı | YTE 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeni Türk Edebiyat Tarihi’ni, bu tarihi kurucu edebi metinler üzerinden incelemek, bu metinlerin müteakip dönemlere ve şahsiyetlere ilişkin etkilerini araştırmak ve değerlendirmelerde bulunmak. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Yeni Türk Edebiyatı Tarihi, Tanzimat’tan Servet-i Fünûn Dönemine, Milli Edebiyat’a ve Cumhuriyet Dönemine sonrasına kadar süren devrelerde öne çıkan örnek edebi metinler üzerinde –içeriden- incelemeler yapılmakta ve metinler üzerinde yorumlar yapılmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki önemli metinlere dair bilgisini geliştirir ve bu metinleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Edebi metinleri yorumlar. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri çözümler. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlere dair bilgisini geliştirir. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlerle ilgili hükme varır. | Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş:Edebi metinlerin modern Türk edebiyatı ve kültürü açısından önemi. | |
2 | “Mukaddime“kavramı ve Yeni Türk Edebiyatında “mukaddime“ler. | |
3 | Şinasi’nin Tasvir-i Efkâr Mukaddimesi’nin okunması ve incelenmesi. | |
4 | Namık Kemal’in Medeniyet, Rönan Müdafaanamesi, Rüya metinleri... | |
5 | Namık Kemal’in Mukaddime-i Celâl, Bahar-ı Daniş Mukaddimesi metinleri. | |
6 | Ziya Paşa’nın Şiir ve İnşa, Rüya ve Harâbât Mukaddimesi başlıklı metinleri. | |
7 | Abdülhak Hamid’in Makber Mukaddimesi adlı metninin okunması | |
8 | R.Mahmud Ekrem’in Takdir-i Elhan’ metninin okunması ve incelenmesi | |
9 | ARASINAV | |
10 | R.Mahmud Ekrem’in Zemzeme Mukaddimesi’nin okunması | |
11 | Halid Ziya’nın Mensur Şiirler”inden seçme parçaların incelenmesi | |
12 | Münif Paşa’nın Hukuk-ı Hürriyet adlı metninin okunması ve incelenmesi | |
13 | Ömer Seyfettin’in Yeni Lisan 1 adlı metninin okunması ve incelenmesi | |
14 | Yeni Türk Edebiyatı metinlerinden seçmelerin- antoloji- incelenmesi.Yeni Türk Edebiyatı metinlerinin günümüzdeki versiyonlarını inceleme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, İnci Enginün, Birol Emil, Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi, 5 cilt, İstanbul Üni. Ed. Fak. Yay. (1974–1979). 2.Prof. Dr. Kazım Yetiş, Yeni Türk Edebiyatı Metinleri, İstanbul 1998. 3.Prof. Dr. Hasan Akay, “Yeni Türk Edebiyatı Metinleri”, Class Notes. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |