Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metinlerle Yeni Türk Edebiyatı YTE 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yeni Türk Edebiyat Tarihi’ni, bu tarihi kurucu edebi metinler üzerinden incelemek, bu metinlerin müteakip dönemlere ve şahsiyetlere ilişkin etkilerini araştırmak ve değerlendirmelerde bulunmak.
Dersin İçeriği Bu derste, Yeni Türk Edebiyatı Tarihi, Tanzimat’tan Servet-i Fünûn Dönemine, Milli Edebiyat’a ve Cumhuriyet Dönemine sonrasına kadar süren devrelerde öne çıkan örnek edebi metinler üzerinde –içeriden- incelemeler yapılmakta ve metinler üzerinde yorumlar yapılmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki önemli metinlere dair bilgisini geliştirir ve bu metinleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Edebi metinleri yorumlar. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki belli başlı metinleri çözümler. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlere dair bilgisini geliştirir. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ndeki metinlerle ilgili hükme varır. Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş:Edebi metinlerin modern Türk edebiyatı ve kültürü açısından önemi.
2 “Mukaddime“kavramı ve Yeni Türk Edebiyatında “mukaddime“ler.
3 Şinasi’nin Tasvir-i Efkâr Mukaddimesi’nin okunması ve incelenmesi.
4 Namık Kemal’in Medeniyet, Rönan Müdafaanamesi, Rüya metinleri...
5 Namık Kemal’in Mukaddime-i Celâl, Bahar-ı Daniş Mukaddimesi metinleri.
6 Ziya Paşa’nın Şiir ve İnşa, Rüya ve Harâbât Mukaddimesi başlıklı metinleri.
7 Abdülhak Hamid’in Makber Mukaddimesi adlı metninin okunması
8 R.Mahmud Ekrem’in Takdir-i Elhan’ metninin okunması ve incelenmesi
9 ARASINAV
10 R.Mahmud Ekrem’in Zemzeme Mukaddimesi’nin okunması
11 Halid Ziya’nın Mensur Şiirler”inden seçme parçaların incelenmesi
12 Münif Paşa’nın Hukuk-ı Hürriyet adlı metninin okunması ve incelenmesi
13 Ömer Seyfettin’in Yeni Lisan 1 adlı metninin okunması ve incelenmesi
14 Yeni Türk Edebiyatı metinlerinden seçmelerin- antoloji- incelenmesi.Yeni Türk Edebiyatı metinlerinin günümüzdeki versiyonlarını inceleme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, İnci Enginün, Birol Emil, Zeynep Kerman, Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi, 5 cilt, İstanbul Üni. Ed. Fak. Yay. (1974–1979).
2.Prof. Dr. Kazım Yetiş, Yeni Türk Edebiyatı Metinleri, İstanbul 1998.
3.Prof. Dr. Hasan Akay, “Yeni Türk Edebiyatı Metinleri”, Class Notes.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar.
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6