Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tip Tahlilleri | YTE 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ, Arş. Gör. Elmas KARAKAŞ, Arş. Gör. Samet ÇAKMAKER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeni Türk Edebiyat Tarihi’nde tipler, edebi eserlerin anahtarı vazifesini görürler. Bu derste amaç, Yeni Türk Edebiyat Tarihi’ni bütün olarak hâkim tipler açısından incelemek, onlar vasıtasıyla çeşitli medeniyet devirlerinde Türk toplumunun benimsediği temel değerleri, değişen ve devam eden unsurları ortaya koymaya çalışmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, destanlardan yeni edebiyata, yeni edebi türlerde işlenen tipleri konu edinen metinlere yakından bakmak, Yeni Türk Edebiyatı Tarihi’ne bu metinler aracılığıyla yaklaşmak esas alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Edebi metinlerdeki tipleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Yeni Türk edebiyatı tarihinde öne çıkan tipleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Tipler vasıtasıyla çeşitli medeniyet devirlerinde Türk toplumunun benimsediği temel değerleri yorumlar. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Yeni Türk edebiyatı tarihindeki tipleri karşılaştırır. | Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Yeni Türk edebiyatı tarihindeki tipler hakkındaki analiz bilgisini geliştirir. | Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Yeni Türk edebiyatı tarihindeki tipler hakkında hükme varır. | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: “Tip” kavramı ve tiplerin edebi metinler açısından işlevi. | |
2 | Oğuz Kağan- Oğuz Han Destanında işlenen tip ve özellikleri | |
3 | Yenisey Mezar Taşlarında işlenen tip ve özellikleri | |
4 | Göktürk Yazıtlarında işlenen tip ve özellikleri | |
5 | Dede Korkut Kitabında işlenen tip ve özellikleri | |
6 | Manas Destanında işlenen tip ve özellikleri | |
7 | Köroğlu Destanında işlenen tip ve özellikleri | |
8 | Gazi tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
9 | ARASINAV | |
10 | Veli Tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
11 | Ahi tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
12 | Leyla ve Mecnun tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
13 | Kerem ile Aslı tipi hakkında söylenmesi gerekenler | |
14 | Yeni aydın tipi: Mustafa Reşit Paşa ve Şinasi ve dğr. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, Tip Tahlilleri, 2.b., İstanbul 1991; 2.Fethi Naci, Türkiye’de Roman ve Toplumsal Değişme, 2.b., İst.1990; 3.Berna Moran,”Romanda Tip Olgusu ve Tipin İşlevi Üzerine”, Edebiyat Üzerine, İletişim Yay., haz. S.Şahin Gümüş, İst. 2004, s.149–158; 4.Prof. Dr.Hasan Akay, Tip Tahlilleri/ Ders Notları (“Don Juan-Derviş Tipi, Yedi İklim, sayı: 3, Haziran 1992, s. 19–38; “Post-modern Derviş Tipi: Osman”, Dergâh, sayı: 96, Şubat 1998, s. 7–9). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | ||||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |