Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Türkçede İsimler ETD 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Köktürk ve Uygur Türkçesi derslerini Lisans düzeyinde almış olmak.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLHAN UÇAR
Dersi Verenler Doç.Dr. İLHAN UÇAR,
Dersin Yardımcıları Ar. Gör. Esra Kirik
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İsim ve fiil kaynaklarının temel özellikleri ile isim grubunda yer alan kelimelerin sınıflanmasını, cümle içerisindeki durumlarını öğrencilere yüksek lisans seviyesinde bilgi vermek
Dersin İçeriği İsim, isim grubu, kelimeler, isimden yapılmış isimler, fiillerden yapılmış isimler, sayı isimleri, zamirler, zarflar ve edatlar, isimlerde çokluk, isim hal çekimi, isimlerde iyelik çekimi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Türkçede isimlerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma
2 İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama
3 İsim çekim ve yapım ekleri konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İsim nedir? Eski Türkçede isimler K. Grönbech, (Çev. M. Akalın), Türkçenin Yapısı, TDK Yay., Ank. 1995, 148 s. adlı kitabından isim yapısı hakkında araştırma yapılacak.
2 İsimden isim yapım ekleri
3 Fiilden isim yapım ekleri
4 İsimlerin sınıflandırılması: Yapı bakımından anlam bakımından, menşe bakımından
5 İsim hal ve iyelik ekleri
6 Zamirler ve zamir çeşitleri, zamirlerin çekimleri
7 Eski Türkçede sıfatlar: Sıfat çeşitleri
8 Eski Türkçede zarflar: Yapı, anlam ve menşe bakımından zarflar
9 Eski Türkçede edatlar: Edatların yapısı, anlamı, menşeleri
10 İsimlerde çokluk
11 İsimlerde müşahhaslık ve mücerretlik kavramı
12 Vasıflık ad grupları
13 İsim grupları
14 Ad gruplarının sonraki inkişafı
Kaynaklar
Ders Notu Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları 1. K. Grönbech, (Çev. M. Akalın), Türkçenin Yapısı, TDK Yay., Ank. 1995, 148 s.
2. Cengiz ALYILMAZ, Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum, 1994, XV+379 s. (Yayımlanmamış Doktora Tezi)
3. Mehmet Akalın, Modern Lengüstiğe Giriş İletişim ve Dil Lengüistik Yapılsalcılık,
İzmir 1983.
4. Ahmet Cevat Emre,, Türk leçelerinin Mukayeseli Grameri Fonetik İst. 1949
5. A. Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri Ank. 1988, 332 s.
6. Vecihe hatipoğlu, Türkçenin Söz Dizimi, Ank. 1982.
7. Necmettin Hacıeminoğlu, Yapı Bakımından Fiiller, Ank. 1991.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar.
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar.
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır.
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır.
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır.
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır.
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
11 Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. X
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6