Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarihi Türk Şiveleri Mukayeseli Grameri II | ETD 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU, |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Çiğdem TOPÇU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihi Türk şivelerinin hiyerarşik düzeni ve dil bilgisi bakımından sahip olduğu özellikleri öğretmek. |
Dersin İçeriği | Türk dilinin tarihi şivelerinin yayıldıkları coğrafya ve sahip oldukları dil bilgisi özellikleri bakımından incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eski Türkçe ve Orta Türkçenin ne olduğunu açıklar. | ||
2 | Tarihi Türk şivelerini belirler. | ||
3 | Tarihi Türk şivelerinin sahip olduğu şekil bilgisi özelliklerini örneklerle gösterir. | ||
4 | Tarihi Türk şivelerini birbirleriyle karşılaştırır ve onları ayırt eder. | ||
5 | Orta Türkçe dönemini içerdiği şiveler ve bu şivelerin sahip olduğu şekil bilgisi özellikleri bakımından düzenler. | ||
6 | Tarihi Türk şivelerinin içeriği konusunda değerlendirme yapar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarihi şivelerin eklenme ve ekleşme bilgisi özellikleri | Lisans ekleşme bilgisi ders notlarını tekrar etmiş olmak. |
2 | Karahanlı Türkçesi (ekleşme bilgisi özellikleri) | Karahanlı Türkçesi hakkında hazırlanmış yayınları araştırmış olmak. |
3 | Harezm Türkçesi (ekleşme bilgisi özellikleri) | Harezm Türkçesi hakkında hazırlanmış yayınları araştırmış olmak. |
4 | Çağatay Türkçesi (ekleşme bilgisi özellikleri) | Çağatay Türkçesi hakkında hazırlanmış yayınları araştırmış olmak. |
5 | Kıpçak Türkçesi (ekleşme bilgisi özellikleri) | Kıpçak Türkçesi hakkında hazırlanmış yayınları araştırmış olmak. |
6 | Bilinmeyen Orta Asya Türkçesi (şekil bilgisi özellikleri) | Bugüne kadar işlenen şivelere dair karşılaştırmalı metin incelemesi yapmış olmak. |
7 | Erken Azeri Türkçesi (şekil bilgisi özellikleri) | Bugüne kadar işlenen şivelere dair karşılaştırmalı metin incelemesi yapmış olmak. |
8 | Eski Anadolu Türkçesi (şekil bilgisi özellikleri) | Eski Anadolu Türkçesi hakkında hazırlanmış güncel yayınları araştırmış olmak. |
9 | ARA SINAV | Genel tekrar yapmış olmak. |
10 | Mukayeseli Metinler: Köktürkçe-Uygur Türkçesi | Köktürkçe ve Uygur Türkçesinden seçilmiş metinleri incelemiş olmak. |
11 | Mukayeseli Metinler: Karahanlı-Harezm Türkçesi | Karahanlı ve Harezm Türkçesinden seçilmiş metinleri incelemiş olmak. |
12 | Mukayeseli Metinler: Çağatay-Kıpçak Türkçesi | Çağatay ve Kıpçak Türkçesinden seçilmiş metinleri incelemiş olmak. |
13 | Mukayeseli Metinler: Erken Azeri Türkçesi-Eski Anadolu Türkçesi | Erken Azeri ve Eski Anadolu Türkçesinden seçilmiş metinleri incelemiş olmak. |
14 | Mukayeseli Metinler: Bütün tarihi Türk şiveleri | Genel mukayeseli metin incelemeleri yapmış olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Timurtaş, F. Kadri; Eski Türkiye Türkçesi, 1997. TÜRK, Vahit; Ali Şir Nevayi Nazmü'l-Cevahir,Türk Dünyası Araştırmaları VakfıTürk Dünyası Araştırmaları Vakfı, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | ||||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
10 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur, Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
11 | Dil bilgisi ve edebi yönden metin analizi yapma bilgisine sahip olur. | X | |||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |