Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Yöntemleri TIB 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET BOSTANCI
Dersi Verenler Doç.Dr. HABİB KARTALOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilimsel yazı ve araştırma tekniklerini, tez konusu belirleme ve yazma sürecini, genel olarak gramer, anlatım türleri, dil ve anlatım bozuklukları ve imlâ ve noktalama işaretlerini örneklerle öğretmek.
Dersin İçeriği : Bilimsel yazı için gerekli araştırma teknikleri, ödev ve tez yazım kuralları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Akademik yazı yazma teorisini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Akademik yazı yazmayı uygulayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Akademik çalışma yapma ile ilgili teknik bilgilere sahiptir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Tez yazmayı bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel Yazıda Problem Alanı Belirleme ve Araştırma Evresinin Oluşturulması
2 Bilimsel Yazıda Kullanılan Araştırma Teknikleri (Literal Tarama, Katalog İnceleme, Olay İncelemesi, Anket, Ansiklopedik Maddeler Eşliğinde Genel Hattı Ortaya Koyma, Fişleme
3 Tez başlığı seçme, İçindekiler ve Önsöz" Yazımı Hakkında Teknik Bilgiler, Giriş Yazımı Konusunda Teknik Bilgiler, Genel Gramer Bilgisi, Noktalama İşaretleri
4 Bilimsel Yazılarda Ana Konunun Kategorize Edilmesi, Sonuç ve Bibliyografya Hazırlama Teknikleri
5 Bilimsel Yazılarda Dipnot Kullanma Teknikleri (APA), Bilimsel Yazılarda Dipnot Kullanma Teknikleri (MLA ve CHICAGO)
6 Alıntı, intihâl ve ilgili kavramlar ve örnekleri. Fihrist, Sözlük ve ansiklopedik eser kullanımı.
7 Bilimsel Açıklama ve Betimleme, Bilim-Dil İlişkisi
8 Doğa Bilimlerinin Yöntemsel Yapısı, Beşeri Bilimlerin Yöntemsel Yapısı
9 Teori-Olgu İlişkisi, Nedensellik Sorunu
10 Bilimsel Devrimler ve Paradigma Değişikliği, Bilimde Çoğulcu Yöntem
11 Örnek Makale inceleme
12 Örnek Yüksek lisans ve doktora tez inceleme ve Tez Önerisi hazırlama
13 Ne için nereye müracaat edilir? Araştırma konusunun ana hatlarıyla bibliyografya tespiti, “birincil ve ikincil kaynak” kavramları.
14 Bilim Hakkındaki Post Modern Tartışmalar ve Modern Bilimin Tarihsel Kökleri
Kaynaklar
Ders Notu Orhan TÜKRDOĞAN, Bilimsel Araştırma Metodolojisi, Timaş Yayınları, İstanbul, 2009
Ders Kaynakları Mubahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, Kubbealtı Neşriyatı, İstanbul 2001.
Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, Enderun Kitabevi, İstanbul 1985.
M. Kaya BİLGEGİL, Türkçe Dilbilgisi, Salkımsöğüt Yayınları, Erzurum, 2000.
Feyza Hepçilingirler, Türkçe Off, Remzi Kitabevi, İstanbul 1998.
Feyza Hepçilingirler, Dilim dilim anadilim (Türkçe off 3), Everest Yayınları, İstanbul 2007.
Oktay Sinanoğlu, Bir Nev-York Rüyası: Bye bye Türkçe, Otopsi yayınları, İstanbul 2000.
Michel Beaud, Tez Yazma Sanatı, Çev. Ayşe Meral, Söylem Yayınları, 2001.
Hovard S. Becker, Sosyal Bilimcilerin Yazma Çilesi, Heretik yayınları, Ankara 2014.
Sakarya Üniversitesi S.B.E. Tez Yazım Kılavuzu.
Marmara Üniversitesi S. B. E. Tez Yazım Kılavuzu
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 6 6
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6