Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kelam İstidlal Metodları KLM 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Başlangıç döneminden günümüze kelam metotlarını tanımak.
Dersin İçeriği İslam kelamının tarihsel süreç içerisinde kullandığı metotları ortaya koymaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler kelamın inanç problemleriyle ilgili geliştirdiği metodojiyi karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
2 Kelamın kullandığı metotların diğer ilim dallar ile analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
3 Dönemsel kelam metotlarındaki farklılaşmaları kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
4 Metot farklılıklarının kelam okullarına göre uygulanış biçimlerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
5 Kullanılan metotlardaki dil ve üslup özelliklerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
6 Kullanılan yöntem ve üslubun temel amacı gerçekleştirmedeki gücü ve uygulamadaki oluşturduğu problemleri yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Metot, metot üzerine genel değerlendirme
2 Bilgi; tanımı, bilgi teorisi, bilgi kaynakları
3 Zorunlu ilim, Nazari ve istidlali ilim
4 İlim-Delil ilişkisi; delilin tanımı, türleri
5 Aklî delil, naklî delil
6 Katî ve zannî delil
7 Kelam ilminde kullanılan istidlâl türleri
8 İstidlal türlerinin kökenleri
9 Eş´arî´nin kullandığı metodlar
10 Matüridî´nin kullandığı metodlar
11 Bakıllaninin kullandığı metodlar
12 Gazzâlî´nin kullandığı metodlar
13 Ebu´l-Muîn en-Nesefî´nin eserlerindeki kullandığı metodlar
14 Genel bir değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu Hasan Mahmud, el-Medhal, Câbir İdris Ali Emîr, Menhecüs-Selef vel-Mütekellimîn.
Ders Kaynakları Eşari, el-İbâne an usûlid-diyâne, Maturidî, Kitabut-tevhid. Cüveynî, el-İrşad, eş-Şâmil, Bakıllanî, et-Temhîd, el-İnsaf, Bağdâdî, Usûlud-din, Fahreddin er-Râzî, el-Muhassal
Ebul-Muîn en-Nesefî, Tabsıratul-edille
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6