Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Makalat-Fırak Literatürüne Giriş KLM 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Siyâsî-İtikâdî mezheplerin görüşlerine ulaşmanın en önemli kaynağı durumundaki Mezhepler Tarihi eserlerinin müelliflerinin ve eserlerinin tanıtılması, Makâlât-Fırak biliminde usûl ve Mezhepler Tarihi literatürüne genel bir bakış, Kelâm Tarihi-Mezhepler Tarihi açısından literatürün değerlendirilmesi ve ilgili konuların yüksek lisans seviyesinde işlenmesi.
Dersin İçeriği Mezhepler Tarihi kaynakları, literatür, tarih, temel eserler, eserlerdeki üslup, içerik ve bunların değerlendirmesi, literatür üzerine yapılmış bilimsel çalışmaların tanınması, Makâlât-Fırak Müellifleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mezhepler Tarihinin temel kaynaklarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Mezhepler Tarihinde usul ve araştırma metotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Mezhepler Tarihinin diğer bilim dallarıyla ilişkisini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Makalat-Fırak Müellifleri ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Mezhepleri tespit etmedeki usulü kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Mezhepler Tarihi müellifleri ve eserlerinin objektif/subjektifliği durumunu analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Makâlât-Fırak kavramları, mezhepler tarihinde tasnif ve usul.
2 Eş?arî, eserleri, Kelâm ve Mezhepler Tarihi içindeki yeri.
3 Bağdâdî, eseri ve Makâlât-Fırak Literatüründeki yeri.
4 Şehristânî ve el-Milel ve?n-Nihal isimli eseri.
5 Şiî Makâlât-Fırak Müellifleri: Nevbahtî-Kummî ve Eserleri.
6 Mekhûl b. Fazl en-Nesefî ve er-Redd alâ ehli?l-bida? adlı eseri.
7 Nâşî el-Ekber ve Mesâilü?l-İmâme adlı eseri ve sistem içindeki yeri.
8 Malatî ve et-Tenbîh ve?r-Redd alâ ehli?l-ehvâ ve?l-bida? adlı eseri.
9 İbnü?l-Murtazâ ve el-Münye ve?l-Emel isimli eseri ve Makâlat-Fırak içindeki yeri.
10 Mu?tezilî fırkalar ve Mu?tezile tabakâtı: İbnü?l-Murtazâ ve Ebü?l-Kâsım el-Ka?bî ve eserleri.
11 İbn Hazm, el-Fasl isimli eseri ve eserinin Kelâm-Mezhepler Tarihi açısından önemi.
12 İsferâyînî ve et-Tebsîr fi?d-Dîn adlı eseri.
13 Hayyât ve el-İntisâr adlı eseri, yeri ve önemi.
14 Câhız ve el-Osmâniyye adlı eserinin ilk dönem mezhepleri açısından önemi. Hâricî Tabakâtı ve fırkaları: Şemmâhî ve Dercînî.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. TDV İslâm Ansiklopedisi, I-XLII, İstanbul 1988-2013; ilgili maddeler.
2. Ziriklî, Hayreddin, el-A?lâm, I-X, Matbaatu Kustasus, Kahire 1955-1959.
3. Yâkût el-Hamevî, Kitâbü İrşâdi?l-erîb ilâ ma?rifeti?l-edîb I-VII, (nşr. D. S. Margoliouth), Luzac and Company, I-VII, Londra-Leyden 1907-1926.
4. Zeki Velidi Toğan, Tarih Araştırmalarında Usul, Enderun Yayınevi, İstanbul 1980.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6