Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur’An’In Edebî Tefsiri ADB 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kur’an yorumuna Belağat (Retorik) ilminin girişi ve edebi tefsirin gelişim sürecinin örnek metinler aracılığıyla öğrenciye kazandırılması.
Dersin İçeriği Belağat (retorik) ilminin doğuşu, İcazu’l-Kur’an ilmiyle ilişkisi, Erken dönem edebî tefsir çalışmaları, Cahız ve eserleri, Belağat ilminin kuramlaşması: Abdulkahir Cürcanî, Başlıca belağat Konuları, Edebî tefsire Kelamcıların katkısı, Zemahşeri ve kuramın uygulanması, Zemahşeri Sonrası Süreç, Ebussuud ve tefsiri, Alusi ve tefsiri. Çağdaş dönem edebi tefsir metinleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebi Tefsir kavramını tarif eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Edebi Tefsir metinlerini Türkçeye çevirir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Ödev,
3 Erken dönem Edebi tefsiri tasvir eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav ,
4 Edebi tefsirin temsilcilerini tanır Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Ödev,
5 Edebi tefsiri örneklendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav ,
6 Edebi tefsir örneklerini değerlendirebilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel giriş: Ku’an’ın edebi icazı
2 Edebi tefsirin doğuşu
3 İcaz’ul_kur’an ile ilgili tartışmalar
4 Kelamcıların Edebi tefsire katkısı
5 Belağat ilminin sistemleşme öncesi örnek metinleri
6 Belağat ilminin Başlıca Konuları
7 Cürcanî’nin edebi tefsiri inşası ve sistemleştirmesi
8 Cürcaninin kendisnden Sonrasına etkisi
9 Zemahşeri ve edebi tefsiri
10 Zemahşeri tefsirinden örnek metin okumaları
11 Zemahşeri tefsirinden örnek metin okumaları
12 Ebussuud efendi ve edebi tefsirdeki yeri
13 Ebussuud tefsirinden örnek metinler
14 Çağdaş dönem edebi tefsir çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Abdülkahir, el-Cürcanî, Delailü’l-İcaz Beyrut ts.
Abdülkahir el-Cürcanî, Esrarü’l-belağa, Beyrut 1996.
Zemahşerî, el-Keşşâf, beyrut 1995.
Ebussuud Efendi, İrşadü Akli’s-selim, beyrut ts.
Ahmed el-Haşimî, Cevahirü’l-Belağa, İstanbul 1984.
Naim el-Hımsî, Fikretü İ’cazi’l-Kur’an, Beyrut 1980.
Fadl Hasan Abbas, el-Belağat, Beyrut 1989.
M. Sadık er-Rafii, İcazü’l-Kur’an beyrut 1973.
Buti M.S. Ramazan, Min Revaii’l-Kur’an, Dımeşk ts.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6