Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Din Felsefe İlişkileri FDI 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜSEYİN AYDOĞAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam felsefesi öğrencilerine İslam ve Hıristyan düşünce tarihinde din felsefe ilişkisini sunmak.
Dersin İçeriği Bu derste din fesefe ilişkisinin mahiyeti, belli problemler üzeriden farklı düşünürlerin din felsefe ilişkisine yaklaşımları incelenecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Din felsefe ilişkisinin tarihsel gelişimini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Din felsefe ilişkisinin belli problemlerini ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Felsefi problemlere farlı yaklaşım sergileyebilme yeteneği kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 İslam filozoflarının din felsefe ilişkilerine yaklaşımını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 İslam kelamcılarının filozofları eleştirilerini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Hıristiyan düşünürlerinin din felsefe ilişkisine yaklaşımlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Altı Şapka, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel Giriş
2 Doğru İnancın Sınırı
3 Mantık Gramer İlişkisi
4 Farabide Din Felsefe İlişkileri
5 İbn Sinada Din Felsefe İlişkileri
6 Alemin Kıdemi
7 Alemin Ebediliği
8 Ara Sınav
9 Allahın Varlığı ve Sıfatleri
10 Ruhun Maddiliği ve Ölümsüzlüğü
11 İ. Teymiyyede Felsefe Din İlişkisi
12 Konevi-Tuside Tasavvuf Felsefe İlişkisi
13 Hıristiyan Düşüncesinde Din Felsefe İlişkisi
14 Hıristiyan Düşüncesinde Din Felsefe İlişkisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Adanalı, A. Hadi, Erken Dönem İslamda Gramer ve Mantık Tartışması, İslamiyat 7, no 2 (2004): 61-73.
Akkuş, S. Abdülkerim b. Hevazin el-Kuşeyrinin Bir Risalesi, SAÜ. İlahiyat F. Dergisi 2 (2000): 89-112.
Alper, Ömer Mahir. İslam Felsefesinde Akıl-Vahiy Felsefe-Din İlşkisi. İstanbul: Ayışığı Kitapları, 2000.
Aydın, Hüseyin. İbn Teymiyye´ye Göre Kelam ve Kelamcılar. CÜİFD 7/1 (2003): 211-233.
Bilen, Osman, (çev.), Ebu Bişr Matta ile Ebu Said es-Sirafi Arasında Mantık ve Gramer Üzerine Bir Tartışma, İslamiyat 7, no 2 (2004): 155-172.
Calder, Norman. İslam Ortodoksluğunun Sınırları. Marife 3, no. 2 (2003): 197-209.
Chittick, William C. Mysticism Versus Philosophy in Earlier Islamic History: The Al-Tusi, Al-Qunawi Correspondence. Religious Studies 17 (1981): 87-104.
Çağrıcı, Mustafa. İbn Teymiyye´nin Bakışıyla Gazzâlî-İbn Rüşd Tartışması. İslam Tetkikleri Dergisi, 9 (1995), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fak. y., s. 77-126.
Sadreddin Konevi ve Nasıreddin Tusi Arasındaki Yazışmalar, çev. E. Demirli, İstanbul, İz Yayıncılık, 2002.
Durusoy, Ali. Nahiv-Mantık Tartışmaları Bağlamında Sekkaki´nin Yeri ve Önemi. M. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 27 (2004): 25-39.
Gazali. Filozofların Tutarsızlığı. çev. Bekir Sadak. İstanbul: Ahsen Yayınları, 2002.
Gazali. Tehâfüt´l-Felâsife. Ed. Süleyman Dünya. Kahire: daru´l-me´ârif, 1972.
Güzel, A. Karabaği ve Tehafütü, Ankara, KBY, 1991.
İbn Rüşd, Tahafot at-Tahafot. Ed. Maurice Bouyges. Beyrut: dâru´l-maşrik, 1987.
İskenderoğlu, M. Thomas Aquinasta İman Teoloji ve Akıl İlişkisi, Divan, 16, 2004.
İskenderoğlu, M. Bonaventurada Din Felsefe İlişkisi, İstanbul: Değişim, 2008.
Kemalpaşazade. Tehafüt Haşiyesi. çev. Ahmet Arslan. Ankara: KTBY, 1987.
Kenan, Seyfi, Hekim Filozof Ebu Bekir Razi Bir Mülhit miydi? Divan 10 (2001): 187-197.
Kutluer, İlhan. Akıl ve İtikad. İstanbul: İz yayıncılık, 1996a.
Kutluer, İlhan. İslamın İlk Çağında Felsefe Tasavvuru. İstanbul: İz Yayıncılık, 1996b.
Michel, Thomas. Ibn Taymiyya´s Critique of Falsafa. Hamdard Islamicus 6/ 1 (1983): 3-15.
Terkan, Fehrullah. Çatışmanın Dinamikleri, Din Felsee Uzlaşmazlığı Üzerine. Ankara: Elis Yayınları, 2007.
Toktaş, Fatih. İslam Düşüncesinde Felsefe Eleştirileri. İstanbul: Klasik, 2004.
Tûsî, Alâaddin Ali. Tehâfütü´l-Felâsife (Kitâbu´z-Zuhr). çev. Recep Duran. Ankara: Kültür Bakanlığı yy, 1990.
Türker, Mubahat. Üç Tehafüt Bakımından Felsefe ve Din Münasebetleri. Ankara: AÜDTCFY, 1956.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir.
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir.
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir.
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir.
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir.
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir.
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir.
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 5 15
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
Dersin AKTS Kredisi 6