Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Düşüncesinin Teşekkül Tarihi FDI 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH KAYA
Dersi Verenler Prof.Dr. ATİLLA ARKAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İslam düşüncesinin teşekkül tarihini öğrencilere kavratmak
Dersin İçeriği İslam düşüncesinin dönemleri ve metafizik disiplinler
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslamda ilim kavramının ortaya çıkışını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Dini ilimler geleneklerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Dini ilimleri mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Tasavvufun bilgi kaynaklarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Kelamın bilgi kaynaklarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Filozofun bilgiye ulaşım sürecini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
7 Tanımlanmış bir konuyu derler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
8 Kelam, Tasavvuf ve Felsefenin yöntemlerini mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
9 Bu üç disiplinin ilişkileri hakkında tahminde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslamda İlim kavramı İslamda İlim kavramı
2 İlim okullarının oluşumu,
3 Fıkıh okullarının oluşumu
4 İlk temaslar
5 Tercümeler
6 İlk Kelami tartışmalar
7 İlk Kelami tartışma konuları ve mezheplerin ortaya çıkışı
8 ARA SINAV
9 Tasavvufun ortaya çıkışı
10 Felsefi düşüncenin ortaya çıkışı
11 Bu düşünce problemleri açısından temsil değeri olan metinler
12 İslam sufileri, kelamcıları ve filozofları arasındaki karşılıklı etkileşimler
13 İslam Düşüncesinin genel değerlendirilmesi ve tarihteki sürekliliği
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu İbn Haldun, Mukaddimah, İstanbul Dergah
Ders Kaynakları [2] Cabiri, Muhammed Abid. Arap-İslam Aklının Oluşumu, İstanbul 2000. [
3] Neşşar, Ali Sami. İslam´da Felsefi Düşüncenin Doğuşu I, II, İstanbul
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Felsefe ve Din Bilimleri kapsamındaki konularda lisansüstü düzeyde ve araştırmaya zemin oluşturacak derinlik ve genişlikte alan bilgisine sahiptir. X
2 Felsefe ve Din Bilimleri alanında araştırma yapma usul, yöntem ve tekniklerini bilir. X
3 Felsefe ve din bilimleri ile ilgili kavramları, sistemleri ve nazariyeleri bilir. X
4 Araştırma alanı ile ilgili bilgi kaynaklarına ulaşabilme, bunları inceleme, değerlendirme ve problemlerin çözümünde kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir. X
5 Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. X
6 Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. X
7 Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. X
8 Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
9 Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6