Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Tefsir Geleneği TFS 613 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EKREM GÜLŞEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Tefsir geleneğindeki sürekliliği gösterme ve özellikle Osmanlı Devleti döneminde tefsir ilmine yapılan katkılar hakkında bilgilendirme

Dersin İçeriği

Osmanlı devri tefsir hareketinin kökleri, karakteristik özellikleri, yöntem ve çeşitleri, mukayeseli örnek metin okumaları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tefsir geleneğindeki sürekliliği kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Türklerin tefsir ilmine katkılarını tesbit eder Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Anadoludaki Müslümanlığın tarihi köklerini ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Osmanlı medeniyetinin Kuran tasavvurunu analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Anadoludaki dini hayatı inşa eden metinleri yorumlar Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
6 Cumhuriyet öncesi Kuran ve din anlayışı hakkında genellemelere ulaşır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Kavramsal çerçeve
2 Osmanlı dönemine kadar tefsir Geleneği
3 Osmanlı tefsir geleneğinin Temel kaynakları
4 Osmanlı Tefsir Geleneğinin Karakteristik Özellikleri
5 Osmanlıda Tefsir Usulü Çalışmaları
6 Müstakil Tam Tefsir Çalışmaları
7 Sure ve Ayet tefsiri çalışmaları
8 Haşiye Yazma Geleneği ve Sebepleri
9 Meşhur Tefsir Haşiyeleri
10 Türkçe Sure ve Ayet Tefsirleri
11 Müstakil Tefsir Tercümeleri
12 Örnek Metin Okumaları: Molla Fenari ve Aynul-Ayân isimli Tefsiri
13 Molla Gürani ve Ğayetül-Emanî isimli Tefsiri
14 Ebussuud Efendi ve İrşadü Aklis-selim isimli tefsiri ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

1. Ziya Demir, Osmanlı Müfessirleri, İstanbul,2006 Ensar neşriyat

Ders Kaynakları

2. Süleyman Ateş İşari Tefsir Okulu, İstanbul 1998
3. Cüneyd Sapanca, Osmanlılarda Tefsir Usulü Çalışmaları, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniv S.B.E. 2007.
4. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara 1988
5. Ömer Nasuhi Bilmen Büyük Tefsir Tarihi, İstanbul 1973
6. Muhammed Abay,Osmanlı Dönemi Müfessirleri, Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniv.S:B:E, 1992
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6