Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Halk Kültüründe Töre ve Törenler TED 633 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN,
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Halk kültürünün temelinde yer alan ritüeller, toplum ve kültür açısından işlevleri, yapıları, dinî ve din dışı içeriklerinin öğrenilmesi; ve Türk sosyo-kültürel yapısında ilkeler; töre ve töreye dayalı unsurların işlevleri ve günümüze yansımalarının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Halk kültürünün temelinde yer alan ritüeller, toplum ve kültür açısından fonksiyonları, ritüellerin dini ve din dışı muhteva özellikleri, yapıları ve Türk sosyo-kültürel yapısındaki işlevleri ve günümüze yansımaları,

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toplumsal olay ve oldularda töre ve törenlerin faktörlerini rolunü anlayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Toplumsal yapıyı analiz edebilme Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk kültüründe töre kavramı Kaynaklardan konu takibi
2 Türk kültüründe sosyal normlar Kaynaklardan konu takibi
3 Ritüel kavramı, ritüellerin toplum ve kültür açısından fonksiyonları Kaynaklardan konu takibi
4 ritüellerin dini muhteva özellikleri Kaynaklardan konu takibi
5 ritüellerin din dışı muhteva özellikleri Kaynaklardan konu takibi
6 Türk kültüründe törenler Yuğ, Sagu, Şölen Kaynaklardan konu takibi
7 Türk kültüründe yılbaşı Kaynaklardan konu takibi
8 Nevruz Bayramı ve Ergenekon Kaynaklardan konu takibi
9 Hıdırellez Kaynaklardan konu takibi
10 Bölgesel mevsimlik törenler Kaynaklardan konu takibi
11 Tarım toplumlarında törenler Kaynaklardan konu takibi
12 Hayvancı toplumlarda törenler Kaynaklardan konu takibi
13 Türkiye'de etnik törenler Kaynaklardan konu takibi
14 Türkiye'de etnik törenler Kaynaklardan konu takibi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ÇAY,Abdulhaluk;Nevruz Türk Ergenekon Bayramı,İleri Yayıncılık, İstanbul
ÖGEL,Bahaeddin; Türk Kültür Tarihine Giriş, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 1991

Akdoğan ÖZKAN, Kardeş Bayramlar ve Özel Günler, İnkılap Yayınları

TEZCAN, (Doç. Dr.) Mahmut; Sosyal Kültürel Değişme, Ank. Ün. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yay. 129, Ankara, 1984.,

TEZCAN, (Doç. Dr.) Mahmut; Kültürel Antropoloji, Kültür Bakanlığı, Ankara 1997.,

TEZCAN, (Doç. Dr.) Mahmut; Türk Kişiliği ve Kültür Kişilik İlişkileri, Kültür Bak. 1997,

ÖNDER, A. Tayyar; Türkiyenin Etnik Yapısı, Artı Yay. 2002,

ERDENTUĞ, Nermin; Sosyal Adet ve Gelenekler, Ank 1977

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
1 Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
2 Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
3 Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
4 Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
5 Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
6 Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
7 Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
8 Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. X
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
9 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür X
10 X
11 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 147
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,88
Dersin AKTS Kredisi 6