Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yapıların Deneysel Analizi INM 551 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET EMİROĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Kutalmış Recep AKÇA
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Deprem bölgesi olan ülkelerde mevcut binaların durumu veya deprem görmüş binalarda oluşan hasarların detaylı olarak analiz edilmesi gerekmektedir. Bu analizler mevcut yapılar üzerinde yapılacağı düşünülürse bu analizlerin binaya hasar vermemesi istenir. Yapıdan herhangi bir numune almadan analizlerinin yapılması ancak teknolojik cihazların kullanılması ile mümkün olabilmektedir. Bu ders kapsamında, yapı malzemeleri ve yapılar üzerindeki deneylerde ölçme teknikleri, deney aletlerinin ve deneysel uygulamalarından örnekler vermek ve deney sonuçlarının değerlendirilmesi yapılacaktır. Bu testleri öğrenmek ve ileri düzeyde eğitim almak isteyen veya deprem bölgesi olan ülkemizde deneysel çalışma yapmak isteyen öğrenciler için bu dersin gerekli olduğu kanaatindeyim.
Dersin İçeriği Ölçmede güvenilirlik, Ölçü aletlerinin özelikleri, tolerans, hata yayılışı, Mekanik, Elektrik dirençli deformasyon ölçerlerin (EDÖ) çalışma esasları, Potansiyometrik devre, Sabit voltaj ve sabit akım devreleri, Gerilme-şekil değiştirme analizi, EDÖ uygulama teknikleri (yapıştırma, lehimleme ve bağlantılar), Deneysel olarak yapılan bilimsel araştırmanın amaç ve çeşitleri, Deneysel veri analizinin amacı, Deney tasarımı, Deney sonuçlarının değerlendirilmesi, rapor yazılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, Deney / Laboratuvar, Sınav ,
2 Anlatım, Deney / Laboratuvar, Sınav , Performans Görevi,
3 Anlatım, Deney / Laboratuvar, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ölçme aletlerinin özellikleri, Tolerans, hata yayılışı
2 Mekanik ölçme aletlerinin özellikleri
3 Elektrik dirençli deformasyon ölçerlerin (EDÖ) çalışma esasları
4 Elektrik dirençli deformasyon ölçerlerin (EDÖ) çalışma esasları
5 EDÖ uygulama teknikleri (yapıştırma, lehimleme ve bağlantılar)
6 Potansiyometrik devre, Sabit voltaj ve sabit akım devreleri
7 Gerilme-şekil değiştirme analizi
8 Bilimsel araştırmanın amaç ve çeşitleri, temel kavramlar, veri analizinin amacı
9 Araştırmanın planlanması, örnek hazırlanacak araştırma konusunun tespiti
10 Araştırma Yöntemleri, literatür taraması kavramı, yapılacak çalışmalarda deney yönteminin tespiti, standartların kullanımı
11 Deney numunelerinin hazırlanması
12 Deney düzeneği tasarımı
13 Deney sonuçlarının değerlendirilmesi
14 Sonuçların sunulması ve raporların hazırlanması
Kaynaklar
Ders Notu [1] M. S. Akman, Yapıların Muayenesi ve Ölçme Tekniği, İTÜ İnşaat Fakültesi Ders Notu, 1975.
[2] J. H. Bungey, The Testing of Concrete in Structures, Surrey University Press, 1982.
[3] Köksal, B.A., İstatistik analiz metodları, Çağlayan kitapevi, İstanbul, 1985.
[4] Necla, Ç, Deney tasarımı ve çözümlemesi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, 1988.
Ders Kaynakları [5] J.W. Dally, and W. F. Riley, Experimental Stress Analysis, Mc Graw-Hill, New York, 1991.
[6] Muluk, Z., Toktamış, Ö., Kurt, S., Karaağaoğlu, E., Deney düzenlemede istatistiksel yöntemleri, Ege üniversitesi, İzmir, 1994.
[7] In-Place Methods to Estimate Concrete Strength, ACI 228. 1R, 1995.
[8] K. Özdamar, ?Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Kaan Kitapevi, 2004.
[9] Ş. Kalaycı, ?SPSS Uygulamalı Çok değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara, 2009.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
2. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
3. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
4. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Laboratuvar) 4 5 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6