Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kalite Mühendisliğinde Esaslar ENM 520 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEMRA BORAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kalite Mühendisliğinin rolünü ve kullandığı teknikleri tanıtmak
Dersin İçeriği Kalite mühendisliğin tanımı, rolleri, Proses izleme ve iyileştirme, deney tasarımı, ve yöntemleri, Taguchi tekniği, altı sigma yaklaşımı.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kalite oluşturma, devamlılığını sağlama ve geliştirme görevlerini yerine getirme için gerekli bilgiyi bilir Anlatım, Tartışma, Ödev,
2 Kalite mühendisliğin görevlerini yerine getirir ve teknikleri uygular Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kalite ve genel kalite tanımları, kalite mühendisliği tanımı ve rolleri Ders notları
2 Kalite Yönetim Sistemi TS-EN-ISO 9000 standardı
3 Sıfır Hata Yaklaşımı ve Poka-Yoke Ders notu
4 Hata Türü ve Etkileri Analizi Ders notu
5 Kalite Fonksiyonu Yayılımı ve Pugh Kavramı Ders notu
6 Tam Faktöryel ve Kısmı Faktöryel Deney Tasarımı Ders notu
7 Taguchi Kalite Felsefesi Ders notu
8 Taguchi Deney Tasarımı Yöntemi 4 nolu kaynak
9 İstatistiksel Proses Kontrol 5 nolu kaynak
10 Kontrol Şeması Yapısı ve Prosesin Kontrol Dışı Olma Testleri 5 nolu kaynak
11 Kontrol Şema Çeşitleri, Özel Kontrol Şeması Ders notu
12 Çoklu Kontrol Şeması, Proses Yeterlilik Analizi Ders notu
13 Altı Sigma Yaklaşımı Ders notu
14 Güvenilirlik Analizi Ders notu
Kaynaklar
Ders Notu Konulara göre metin veya slayt
Ders Kaynakları [1]QFD : How to make QFD work for you, Low Cohen, Addison-Wesley, 1995.
[2] Step-by-step QFD: Customer-driven Product Design, John Terninko, Lucie Pres, 1992.
[3] The basis of FMEA, Robin E. McDermott et al, Quality Resources, 1996.
[4] Design for quality: introduction to the best of Taguchi and Western methods of statistical experimental design. Robert H. Lachner, Joseph E. Motor, chapman and Hall, 1990.
[5] Statistical Process Control and Quality Improvement, Gerald Smith, 1991.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır.
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir.
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır.
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir.
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır.
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir.
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır.
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir.
9 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır.
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir.
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır.
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6