Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yapısal Seramik Malzeme Teknolojisi MTM 545 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NURAY CANİKOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. NURAY CANİKOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İleri teknolojik seramikler grubunda yer alan yapısal seramiklere ilgi son yıllarda daha da artmıştır. Üretim teknolojileri, özellikleri, kullanım alanları geleneksel seramiklere göre ve diğer ileri teknolojik seramiklere göre değişiklik göstermektedir. Bu nedenle bu dersin bu konuya ilgi duyan veya bu sektörde çalışan/çalışacak mühendislere faydalı olması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği İleri teknolojik seramiklerin sınıflandırılması, yapısal seramik malzemelere giriş, silisyum karbür, silisyum nitrür, sialon seramikleri, dönüşüm ile toklaştırılmış seramikler, bor karbür, seramik kompozitler, bu malzemelerden üretilen parçalar (aşınmaya dayanıklı parçalar, biyoseramikler, askeri amaçlı seramikler, kesici uçlar, motor parçaları, vs)
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 teknolojik seramikleri tanır ve sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 yapısal amaçlı teknolojik seramikleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 yapısal amaçlı teknolojik seramiklerin üretim süreçlerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 teknolojik seramiklerin mekanik özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 mekanik özelliklerine göre seramik malzeme seçimi yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İleri teknolojik seramiklerin sınıflandırılması
2 Yapısal seramik malzemelere giriş ve kullanım alanları
3 Seramiklerin mekanik özellikleri
4 Şekillendirme yöntemleri
5 Sinterleme işlemleri
6 Alümina
7 Dönüşüm toklaştırılmış seramikler, zirkonya
8 Sialon seramikler
9 Silisyum nitrür
10 Silisyum karbür, bor karbür
11 Alüminyum nitrür, bor nitrür
12 Seramik kompozitler
13 Ödev sunumları
14 Ödev sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. W. D. Kingery, H. K. Bowen, D. R. Uhlman, “Introduction to Ceramics” John Wiley&Sons, 1975.
2. A. Koller “Structure and Properties of Ceramics” Elsevier, 1994.
3. Y-M. Chiang, D. P. Birnie, W. D. Kingrey” Physical Ceramics; Principles fo Ceramic Science and Engineering” John Wiley&Sons, 1997.
4. D. W. Richerson “Modern Ceramic Engineering; Properties, Processing, and in Usein Desing” CRC, 2006.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6