Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Organik İnhibitör Dizaynı ve Sentezi KIM 596 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH SÖNMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Son yıllarda organik kimyada yeni moleküllerin dizaynı ve sentezinin yanında biyolojik veya farmakolojik etkilerinin incelenmesi aranan bir özellik olmuştur. Bu yüzden yeni moleküller sentezlenip biyolojik aktivitelerinin incelenmesi yerine, hedef bir enzim seçilmesi ve bu enzim için yeni inhibitörlerin dizayn edilip sentez çalışmaları ön plana çıkmıştır. Bu bağlamda, öncelikle hedeflenen bir enzim için yeni inhibitör moleküller dizayn etmek, bu moleküllerin sentezleri için uygun metotlar seçebilmek ve bu inhibitörlerin enzimleri ne şekilde inhibe ettiği hakkında yorum kabiliyeti kazandırmak amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Enzimlerin yapıları, Enzim inhibitör etkileşimleri; Enzim inhibisyon mekanizmaları; Hedeflenen enzimler için bilinen inhibitörlerin taranması; Hedeflenen enzimler için yeni inhibitörlerin dizaynı; Dizayn edilen inhibitörlerin sentezleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Enzimler ve inhibitör kavramlarını bilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Enzim-inhibitör etkileşimlerini anlamak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Hedef enzimler için yeni inhibitörler dizayn edebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Dizayn edilen inhibitörler için sentez metodu geliştirebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Enzimlerin yapıları Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
2 Enzim inhibitör etkileşimleri Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
3 Enzim inhibitör etkileşimleri Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
4 Enzim inhibisyon mekanizmaları Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
5 Enzim inhibisyon mekanizmaları Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
6 Enzim inhibisyon mekanizmaları Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
7 Hedeflenen enzimler için bilinen inhibitörlerin taranması Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
8 Hedeflenen enzimler için bilinen inhibitörlerin taranması Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
9 Ara Sınav
10 Hedeflenen enzimler için yeni inhibitörlerin dizaynı Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
11 Hedeflenen enzimler için yeni inhibitörlerin dizaynı Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
12 Dizayn edilen inhibitörlerin sentezleri Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
13 Dizayn edilen inhibitörlerin sentezleri Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
14 Dizayn edilen inhibitörlerin sentezleri Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
Kaynaklar
Ders Notu

1-R. A. Copeland Enzymes : a practical introduction to structure, mechanism, and data analysis Wiley, 2000, New York.

Ders Kaynakları

2-Balcı, M., ‘Organik Kimya Reaksiyon Mekanizmaları’. ODTÜ Yayınları, 2008.

3-Periyodik Yayınlar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. X
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6